Rankingen baseras på en kombination av faktorer, både abstrakta värden och finansiellt resultat. Man väger ihop sådant som ha-begär, förekomster i sociala media men även företagets resultat och tillväxtpotential.
Detta gläder naturligtvis en genuin applefantast som undertecknad. Det man kan svära en del över är väl varför man inte köpte ett antal aktier för drygt tio kronor styck när man ju liksom visste att de var bäst. Idag står aktien i 350 - dollar!

En av årets största förlorare är BP, där oljekatastrofen skickade ner företaget 30 placeringar och sänkte värdet på varumärket med 27 %. Andra som faller är Nokia, som tappat mot Apple och Google, samt Nintendo som tappat 37% av sitt varumärkes värde.

TOP 10 över mest värdefulla globala varumärken är:

1. Apple $ 153 bn

2. Google $ 111 bn

3. IBM $ 100 bn

4. McDonald’s $ 81 bn

5. Microsoft $ 78 bn

6. Coca Cola $ 73 bn

7. AT&T $ 70 bn

8. Marlboro $ 67 bn

9. China Mobile $ 57 bn

10. GE $ 50bn


Källa: http://www.millwardbrown.com
Sveriges Marknadsförbund

Fotnot: Millward Brown är ett ledande globalt forskningsföretag som specialiserat sig på reklam, marknadskommunikation, media och varumärken samt aktieanalys.