Subaru XV drivs av den senaste generationen Boxermotorer, har symmetrisk 4-hjulsdrivning och blir först med såväl en ny 1,6-litersmotor som en ny Lineartronic automatväxellåda. Subaru XV har dessutom "start-stopp-system" som standard på samtliga bensinmotorer.
Subaru XV tar definitivt död på myten att 4-hjulsdrivning innebär höga utsläpp. Med endast 146 g/km utklassar Subaru XV även de flesta enbart framhjulsdrivna klasskonkurrenter.
Subaru XV är en äkta crossover som kombinerar hög markfrigång (22 cm) med klassens lägsta tyngdpunkt (58,5 cm), vilket borgar för klassledande vägegenskaper. XV är testad för att klara 72 km/h i undanmanöverprov som motsvarar det svenska "älgtestet".
Subaru XV är i skrivande stund ännu inte krocktestad av Euro NCAP, men allt pekar på fem stjärnor enligt de tuffa kriterier som gäller 2011. Alla Subaru XV har sju krockkuddar, bältesvarnare på alla fem platser och VDC (antispinn, antisladd, traction control och brake assist) som standard.
Subaru XV produceras i Gunma, Japan och lanseras i Europa i början av 2012. Subaru XV kommer att erbjudas med tre motoralternativ och såväl manuell växellåda med lågväxel som steglös Lineartronic automatlåda. Priserna är inte fastställda.
Christer Dahlbom, VD Bilvaruhuset Dahlboms Bil, besökte i veckan årets bilsalong, Frankfurt Motor Show.
- Utställningen visades i 11 olika utställningsbyggnader, där var och en av dem skulle kunna rymma en normal ”motor Show”!
Subarau XV fick en hel del uppmärksamhet.
- Den kommer med säkerhet att bli ett viktigt tillskott för Subarus modellprogram.