Basen i VIZIV Concept är tre elmotorer. En som driver framhjulen och två motorer vid vardera bakhjul. Drivlinan stöds sedan av Subarus 2-liters Boxerdiesel i kombination med den steglösa automatlådan Lineartronic.
Vid start och körning i låga hastigheter drivs VIZIV helt av elmotorerna och 4-hjulsdrivningen är självklart symmetrisk. En av fördelarna med de två bakre motorerna är att drivkraften kan ökas på det yttre hjulet vid kurvtagning för att optimera stabiliteten och minska friktionen på det inre hjulet, som ju roterar långsammare.
Några förbrukningssiffror uppges inte, men beräkningar visar att konceptet reducerar förbrukningen med cirka 70 procent jämfört med nuvarande modeller.
Många av designelementen från Subaru VIZIV Concept kommer att återfinnas i framtida modeller från Subaru och den första hybridmodellen introduceras i Japan under 2013.
- Vi blir förmodligen första fyrhjulsdrivna med eldrift upp till 40 km/h, säger Thomas Posslinger, Informations- och PR-chef på Subaru Nordic. Det går också att påverka att bilen prioriterar eldrift.
Batterierna laddas till viss del under körningen.

DATA Subaru VIZIV Concept
Längd: 432 cm.
Bredd: 190 cm.
Höjd: 151 cm.
Hjul: Pirelli Scorpion Zero 245/45-20.
Batteri: Litium-jon.

Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2012 tillverkades totalt 753.320 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och modellen Legacy firade 20-årsjubileum 2009.