PR är en förkortning av engelska public releations och på lite krystad svenska blir det således ”publika relationer”. Enkelt förklarat kan man säga att PR är allt en verksamhet gör för att skapa ett gott renommé eller förstärka varumärket i allmänhet.
Men om man gör jobbet bra i övrigt då, måste man ha en PR-plan? De allra flesta har ju klarat sig utmärkt i alla år utan att ha en fastställd PR-plan. Om du som chef och övriga medarbetare säger rätt saker så sprider sig det goda ryktet och gör nöjda kunder detsamma så brukar det ju sprida sig.
Men grejen är ju att i dagens enorma informationsutbud har det faktiskt blivit enklare än någonsin att få ut sitt budskap till massor av människor på ett sätt som inte var möjligt för bara några år sedan.
Det finns t.ex ett flertal digitala nyhetsbyråer där det går att publicera era nyheter gratis eller för en ringa kostnad. Därefter går de att skicka i egna nyhetsbrev till alla era olika målgrupper för att inte tala om de nya sociala medierna där ni direkt kan nå tusentals användare. Dessa kan sedan sprida nyheterna vidare till hundratals vänner och andra intressegrupper bara de finner innehållet tillräckligt intressant. Allt detta till en kostnad som är nästan obefintlig jämfört med andra mediainvesteringar. Med alla dessa nya mediakanaler och sätt att kommunicera så är ju möjligheterna stora för de som inser detta. Rådet är därför att inte vänta till sist ur startblocken när det gäller att ta till sig dessa relativa nymodigheter.
Den stora konsten ligger i att veta och definiera vad som kan vara av intresse för de målgrupper man vänder sig till och sedan ha en strategi för hur man skall nå ut till dessa. I en PR-plan definieras bl.a vem som säger vad till vilka och på vilket sätt. Vilka verktyg och metoder som är lämpliga och vilken taktik som skall användas i från fall till fall.
Men om man inte har behövt göra det här tidigare, varför skall man då göra det nu?
Jo, i och med att konkurrensen hårdnar i minst samma takt som informationsflödet ökar så påstår jag att morgondagens vinnare kommer att vara minst lika bra på att kommunicera som de är på att producera och leverera. Förstår inte dina kunder att just ni är bäst i hela världen för dem - så handlar de ju hos den som bättre förmedlar den känsla och varumärkeslöfte som gör befintliga kunder trogna, blivande kunder nyfikna och köpbenägna, leverantörer glada samt investerare och media intresserade.
En PR-plan ersätter alltså inte på något sätt samtal eller det som brukar kallas relationsmarknadsföring, utan är det övergripande helhetsgreppet, som sätter var och en av insatserna i sitt rätta sammanhang. Det goda samtalet för vi ju oftast med en i taget till skillnad mot det goda budskapet vilket kan och bör spridas till tusen och åter tusentals intresserade.
Det beror bara på hur ni planerar.


Joe Formgren
Kommunikationsstrateg