Ägarna har varierande bakgrund och breda erfarenheter från så skiftande områden som restaurang, intensivvård, administration och ekonomi, samt omsorg, rekrytering inom Försvarsmakten och utbildningar inom hälsoområdet. Denna samlade kompetens tillsammans med de anställda assistenternas kvalifikationer skapar ett starkt företag som kommer att präglas av ett öppet klimat, snabb problemlösning och närhet till kunderna.

Företaget vänder sig till personer som har beviljat bidrag genom LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) och som har behov av trygghet, vård och socialt stöd. ”Vår kundgrupp har genom rätten till personlig assistans möjlighet att leva sina liv som de själva vill, men det ställer stora krav på personalens fysiska och mentala kapacitet liksom förmågan att lösa problem efterhand de uppstår”, säger Tine som själv har en 19-årig dotter med Downs syndrom. ”Vi vill att våra medarbetare ska vara bra på att arbeta självständigt och ha fingertoppskänsla för kundernas välbefinnande.”

”Sedan jag läste till hälsopedagog på Högskolan i Gävle har jag genom mitt företag Kompnet Hälsoutveckling jobbat med personalutveckling och utbildning”, säger Carina. ”Jag har skrivit artiklar om kommunikation och delaktighet, dessutom stuckit ut hakan och sagt att satsningar på personalen leder till bättre lönsamhet. Nu har vi en chans att bevisa att det är sant genom att bygga vårt företag på dessa grunder och arbeta hälsofrämjande på alla nivåer.”

Företaget vill vara ett lokalt alternativ för kunder i Gästrikland, med utgångspunkt från huvudkontoret i Sandviken. ”Efter förfrågningar från kunder finns vi även på andra orter som Falun och Östersund, vår målsättning är att bygga upp en stödjande organisation på dessa ställen så att vi kan leva upp till vårt tal om närhet”, säger Veronica. ”Vi ska inte bli ännu ett stort företag som drivs centralt, utan såväl kunder som medarbetare ska känna att de har möjlighet att påverka direkt och på plats. Då kan vi behålla kompetent personal i företaget, det leder till kontinuitet och bra service som i slutänden gagnar både personal och kunder. Det ska vara kännetecknet för AssistansPartner!”