Ungdomarna tar själva fram affärsidé, genomför marknadsundersökningar och skaffar startkapital. Till varje UF-företag knyts en rådgivare från det lokala näringslivet.
Varje vår är det ”examen” för UF-företagen när man får vissa upp sig på en egen mässa. I år hölls mässan hos Bilmetro i Gävle den 26 mars. UF-företagen presenterar och säljer sina produkter i egendesignade montrar, med deras egna broschyrer och andra säljhjälpmedel. Både varor och tjänster är till salu och det är både egna och återförsålda produkter. Många fiffiga saker har kommit fram i UF-företagen. Vad sägs om en fiffig rostfri bytta för smörpaketet med graderad botten så att man kan mäta upp exakt mängd. Eller en klädgalge med krokar som man kan hänga slipsar, väskor mm på. Eller ett underlag för laptoppen så att man kan ha den i knät utan att vare sig man själv eller datorn blir överhettad.
Besökarna var helt överens, man får en riktig energikick av att uppleva alla entusiastiska ungdomar som jobbar hårt för att kränga sina varor!
- Det här är fantastiskt bra och därför sponsrar vi UF, sa Björn Jansson, Syntronic.
- För oss innebär det en möjlighet att tidigt få blivande företagare att förstå behovet av företagsförsäkringar, sa Jürgen Lorenz, Länsförsäkringar – som också sponsrar UF.
Filip Johannesson, sam/ek på Bessemergymnasiet, har själv konstruerat den fiffiga smörbehållaren som han låtit tillverka hos GLT Laserstans i Sandviken. Filip har sålt cirka 150 stycken behållare och priset är 149 kronor
- Jag skall läsa klart först men sen hoppas jag kunna starta eget, sa Filip Johansson.
Hookup UF, Göranssonska, har också själva svarat för konstruktionen med krokar på en galge. På mässan sålde de allt de hade med sig, 50 – 60 stycken, plus att de hade ett antal beställningar. De fick andra pris för i klassen” bästa innovation” och även pris i ”bästa säljare”.
Unito UF, också Göranssonska, hade utformat ett glasunderlägg som en pusselbit med en fiffig kant som hindrar spill. Glasunderläggen kan pusslas ihop till större underlägg. Ungdomarna tillverkar det mesta själv och hade också nästan sålt slut men hade beställningar på fler.
- Det är härligt att uppleva det här och se hur de lär sig att kunna bli företagare, sa Jan-Olof Lundberg, Price Waterhouse Coopers (revisorer på UF). UF Gävleborg har en lysande ekonomi och en fantastisk ledare, Helene Åkerlind.
Anna Steinvall och Emma Modig, teknikprogrammet på Polhemsskolan, hade startat företaget Wood It up UF. De hade själva designat sitt underlägg av trä för laptoppen.
Hälsingekudden UF, dvs Petra Risbacke och Johanna Almén, Torsbergsgymnasiet i Bollnäs, sålde kuddar med vetestoppning som håller värmen. Allt material till kudden var från Hälsingland.
Sen var det dags för prisutdelning. Malin Vester utsågs till bästa säljare och årets lärare blev Lars-Göran Eriksson, Polhemsskolan i Gävle. Lars-Göran fick sitt pris av Lars Beckman, regionchef på Svenskt Näringsliv Gävleborg.
- Svenskt Näringsliv och våra medlemsföretag stödjer UF med cirka 2 miljoner kronor per år, sa Lars Beckman. Men utan entusiastiska lärare skulle det inte fungera!
Till bästa UF-företag utsågs Hangs On UF, Borgarskolan i Gävle, som sålde en krok som enkelt kan hakas på ett bord så att man har något att hänga väskan på. Ulf Laurin, VD på Gävle Energi, delade ut priset.
- Ungdomarna är vår framtid och därför stöttar vi UF, sa Ulf Laurin
Joakim Carlsson är ordförande för Ung Företagsamhet i Gävleborg sedan i höstas. Joakim är engagerad i familjeföretaget SOS-kiosken plus ett Sibyllakök i Vemdalen samt Tvättomat som snart också finns i Gävle. Från 1 maj ingår också Sibyllaköket i Valbo Köpis i engagemanget.
- Det är otroligt inspirerande att se hur alla ungdomar utvecklar företagsamhet och entreprenörskap, sa Joakim Carlsson. Alla som deltar får en inblick i och förståelse för företagandet och många av dem blir också företagare efter skolan.
Verksamheten i UF är beroende av alla företag som sponsrar verksamheten.
- Det är viktigt att företagen engagerar sig i UF-verksamheten och får kontakt med eleverna, sa Joakim Carlsson. Utan sponsorerna skulle det inte gå att driva UF så jag hoppas att de känner att de får något tillbaka.
Enligt en undersökning gjord av Uppsala Universitet startar 25 % av UF-ungdomarna företag efter skolan.
- Det är viktigt att så många elever som möjligt får den här chansen att prova på att vara företagare, sa Lars Beckman, regionchef på Svenskt Näringsliv i Gävleborg.
Efter prisutdelningen plockade ungdomarna ner sina montrar på nolltid. De här ungdomarna har på alla sätt visat att de är kapabla att bli framgångsrika företagare i framtiden!