Bli en stjärnsäljare
Först ut var Fredrik Nilsson, försäljningschef på Internet Broker (jobbar för hitta.se, blocket.se mm), var med på fjärde kickoffen för i rad. Fredrik är en driven och skicklig föredragshållare som både pedagogiskt och underhållande bjöd eleverna på sina kunskaper.
- Jag tänker gå igenom vad man behöver tänka på för att bli en bra säljare och förhoppningen är att ni skall få med er minst en eller två saker, inledde Fredrik.
Vilka är företagets roller, vad är försäljning?
- För att lyckas som säljare behövs 10 % produktkunskap, 10 % säljteknik och 80 % du själv, sa Fredrik.
- Man får inte leta efter ursäkter om man misslyckas, det är ingen annan som gör jobbet åt dig och du måste våga göra fel, fortsatte Fredrik. Det är de som vågar mest som blir mest framgångsrika!
De olika rollerna i företaget:
• VD leder arbetet
• Ekonomiavdelningen ser till att man har rätt information så att man fattar rätt beslut
• Utvecklingsavdelningen ser till att man har konkurrenskraftiga produkter
• Marknadsavdelningen skapar förtroende för företaget och produkterna
• Produktion och logistik ser till att rätt produkt kommer i rätt tid
• Försäljningen ser till att produkterna säljs till rätt kund, till rätt pris och villkor mm
- Ingen har så stort inflytande över företagets resultat som säljaren, sa Fredrik. Det spelar ingen roll om alla de andra är världsbäst om försäljningen inte funkar!
Det är viktigt att känna till företagets USP – Unique Selling Point – det vill säga vilka unika egenskaper som gör att kunderna köper produkterna/tjänsterna.
Säljsamtalet ska omfatta introduktion, behovsanalys, erbjudande och avslut.
- Försäkra dig först om att du talar med rätt person, var ärlig och rak och var noga med att ta reda på kundens behov så att du kan ge rätt erbjudande, sa Fredrik. Var inte rädd för att fråga efter ordern!
- En bra affär gör både kund och säljare nöjda, avslutade Fredrik.
Mer info om Internet Broker: http://www.internetbroker.se/
Kreativ Design
Lotta Hernek, Hernek design, jobbar industridesigner och formger allt från tjänster till - gravkistor.
- Den bästa designen handlar om frånvaron av irritation, sa Lotta. Man måste ha fokus på användaren och jobba med produkten via både avsändare och mottagare.
Hur tänker kunden, både rationellt och emotionellt? Nyckelord: behov, funktion och upplevelse. Metodiken är densamma för alla slags produkter.
- På idéstadiet är ingenting fel, alla idéer skall fram, sa Lotta. Sen gör man en enkel modell så att man får en uppfattning hur idéerna ser ut.
Bra design ger också resultat i försäljningen. En nydesignad kirurgrock ökade försäljningen med 25 %!
70 % av hjärnan jobbar med det visuella vilket förklarar varför bra design är så vikitgt!
Ingen minns en fegis
”Rallyprinsessan” Annie Seel har kallats helt galen, men det tar hon som en komplimang för hennes motto är att ”ingen minns en fegis” – man måste våga! Annie driver egna reklambyrån Happy Industries samtidigt som hon tävlar på motorcykel runt om i världen. Dakarrallyt, Baja 500 i Mexico, Dubai Rally – några av alla tävlingar som Annie deltagit i.
- Min tanke var aldrig att bli företagare, men det blev så i alla fall, sa Annie. Man måste våga!
Mer info: http://www.happy.se/ http://www.annieseel.com/
Det skall bli spännande att se hur årets UF-företagare lyckas. Målsättningen är naturligtvis att bli bäst igen!