Årets mässa för Ung Företagsamhet i Gävleborgs Län hölls i Bollnäs den 4 april. Höghammarhallen var fylld till bristningsgränsen med ca 700 utställare och tusentals besökare. Det var trångt i gångarna mellan stånden där besökarna fick sig till livs en stor dos av nytänkande och entusiasm. Undertecknad har följt UF i några år (har även varit med i juryn) och det är påfallande att så många verkligen lade sig vinn om att fånga besökarnas uppmärksamhet! Jantelag verkade vara helt portförbjuden, i stället var det "titta vad bra vi är". Det kändes fantastiskt bra för en entreprenörssjäl att få uppleva detta!
Vi gjorde några nedslag bland mässdeltagarna och vi mötte också några kända profiler som vi kände på pulsen.
Jan Moritz var med som representant för Ljungbergsfonderna och Stora Enso. Han hade också med sig en check på 150.000 kr som lämnades över till UF Gävleborg. Jan tycker att UF är fantastiskt bra. UF stimulerar 25 procent av deltagarna att starta företag inom 5 år. Och de som inte startar eget utvecklas till entreprenöriella medarbetare. - Förhoppningen är att vi i Sverige skall bli lika framgångsrika som i södra Europa, där fyra gånger fler företag startas i förhållande till folkmängden, sa Jan Moritz.
Magnus Andersson, ordförande i CUF (Centerns Ungdomsförbund), var också på plats i Hammarhallen och imponerades av mångfalden. - Man får alltid se något nytt som man inte visste att det fanns på UF-mässorna, sa Magnus. Själv fick han inte möjlighet att vara med i UF när han gick på gymnasiet, "fel skola". Magnus var imponerad av UFs resultat. - Man skapar i snitt 175 nya jobb per anställd och år inom UF, vilket kan jämföras med Arbetsförmedlingens en per anställd och år. I den här regionen blir det ca 700 nya jobb varje år tack vare UF-företagares initiativ.
Ulf Wiik, marknadsansvarig på Gävle Hamn och en av UFs sponsorer, var med i juryn som utsåg "Bästa säljare". Det var första gången för Ulf, som gillade engagemanget från alla ungdomar. Han hoppas få vara med fler gånger. Bäste säljare blev Viktor Jansson, Göranssonska, som varit med och tagit fram ett vinställ.
Alla ungdomar förtjänar att lyftas fram en sådan här gång. Men det får bli ett litet axplock av utrymmesskäl!
Cube UF, Borgarskolans linje för Handel & Administration (Gävle), säljer en iskub av bergkristall. Det finns iskuber av täljsten, men ungdomarna med Ida Broman i spetsen har tagit fram en egendesignad kub, inklusive förpackningen. Kuben med förpackning tillverkas i Kina så Cube UF är redan en del av globaliseringen!
Fliplet från Göranssonska skolan har designat en fiffig "plånbok" som har utrymme för både pengar och kontokort. De tillverkar den själva.
I Care UF, Hammargymnasiet i Sandviken, tänker även på miljön. De har tagit fram en tygkasse med ett egendesignat tryck som gör att köparna slipper släpa omkring med reklam. Emil Wiman har ritat bilden. Den som känner igen efternamnet vet att pappa Anders också är en duktig designer, med bilar och ambulanser som specialitet!
Det finns många exempel på UF-mässan att entreprenörskap går i arv!
Lantbrukssertvice UF från Nytorpsskolan i Arbrå erbjuder bönder avbytartjänst. I montern fick man möjlighet att prova mjölkning på en "korobot" eller vad man kan kalla det. Ungdomarna björd också på goda hemlagade bullar.
I en monter huserade två troll, Linnea Oxberg och Xandra Fuxholt från Ovanåkers Sägner UF (Voxnadalens gymnasium). De hade intervjuat gamla människor och tecknat ner deras gamla sägner som de sedan bearbetat och samlat i en fin bok. De hoppas därmed kunna bidra till att de gamla sägnerna bevaras, ett lovvärt initiativ!
Några som verkligen lyckats med sin försäljning var Hälsingeleken UF från Voxnadalens gymnasium. De har tagit fram en kortlek med Hälsingemotiv och hittills sålt drygt 1.700 kortlekar!
Man får hoppas att all den kraft och initiativkraft som visades på mässan får fortsätta att utvecklas, för i så fall kommer vår framtid att bli väldigt ljus i Gävleborg!