Tricom har upplevt många kriser genom åren som t ex IT-kraschen 2000, men företaget stod då pall medan många av konkurrenterna försvann. Året efter hade Tricom förvånande nog en försäljnings­ökning på över 50%! Företaget har alltid haft sina bästa år under de perioder när kunderna varit mer måna om priset och börjat jämföra.
Under de senaste tre åren har antalet företagskunder ökat rejält. Mycket tack vare det serviceavtal Tricom erbjuder, där man inte debi­teras löpande utan enbart när jobb utförts. Många företag använder Tricom som ”sin egen” tekniker eftersom man snabbt kan vara ute hos kund och hjälpa till med installation, underhåll och service.
Gävlebutiken har också en egen verkstad som servar tusentals datorer varje år. Under året har Tricom lanserat en ny hemsida där kunder lätt kan se vad datordelar kostar och vad som finns i lager i butikerna.
– Det är en stor fördel för både privat- och företagskunder, säger Riku Bergkvist, butikschef för Tricom i Gävle. Dessutom har vi samma låga priser på många produkter som de största webbshopparna, säger han.
Riku Bergkvist var med och startade Uppsalabutiken 1991. 2003 drog flyttlasset till Gävle för att starta och driva butiken där. Tanken var först att starta upp och sen flytta tillbaka till Uppsala.
– Jag och familjen trivdes så bra i Gävle att vi bestämde oss för att stanna kvar och det har vi inte ångrat ännu, säger Riku Bergkvist.

För mer information kontakta Riku Bergkvist, Tricom AB, 026-12 12 20, riku@tricom.se.