Med tiden har antalet säljobjekt ökat samtidigt som köparnas antal varit konstant. När lågkonjunkturen nu anlänt har finansieringsmöjligheterna avseende företagsförvärv förändrats vilket påverkat priserna nedåt och att antalet transaktioner minskat kraftigt.

Köparens marknad

När en marknad är i ett ovanligt läge uppstår alltid intressanta affärsmöjligheter. I detta läge finns stora möjligheter för den som gör rätt analys att förvärva bolag till en låg köpeskilling. Man kan endera finna fina bolag som har en rejäl uppsida när konjunkturen vänder eller bolag där det krävs ett åtgärdsprogram innan man kan skörda vid en konjunkturuppgång. Ofta har man inte tid och möjlighet att analysera alla affärsmöjligheter själv och man kanske dessutom vill vara anonym i förhållande till potentiella uppköpskandidater. Mäklare åtar sig gärna att finna de intressanta uppköpsobjekten åt er.

Säljarens möjligheter

För er som står i säljläge finns också möjligheter om ni är beredda att dela risker med köpare. Man får idag räkna med att sälja sitt bolag till en lägre köpeskilling än vad som var fallet för ett år sedan. Detta kan möjliggöra att ett ägarskifte överhuvudtaget sker. Man kan istället finna avtalsupplägg som innebär att man delar den uppsida som förhoppningsvis kommer i samband med en förväntad konjunkturuppgång. Även här kan mäklaren vara behjälplig att finna sådana ”win-win”-upplägg.

Strukturförändringar

När konkurrensen hårdnar och man tvingas att se över såväl kostnader som nya affärsmöjligheter finner man ofta att en strukturförändring skulle innebära ökad konkurrenskraft. En sådan förändring kan innebära att man överlever lågkonjunkturen och är ordentligt laddad inför konjukturuppgången. Det kan vara så att du länge funderat på en strukturförändring genom att förvärva t ex en samarbetspartner eller leverantör. Vad du kanske inte tänkt på är att det ibland inte behövs några kontanter om du skulle vara beredd att förändra ägarbilden i ditt bolag genom att låta samarbetspartnern också bli delägare i ditt bolag. Du kanske på så sätt också har löst generationsskiftesfrågan till viss del. Det andra bolagets ägare kanske råkar vara 15 år yngre än vad du är själv. Dessa frågor är också sådana som en mäklare kan vara behjälplig med.

Sammanfattningsvis

Affärsmöjligheter som ligger lite utanför det vardagliga gnetandet är viktigare att ta ställning till när konkurrensen hårdnar och efterfrågan är svagare. Man bör i dessa lägen lyfta blicken en aning och försöka genomföra saker som möjliggör överlevnad på kort sikt och är strategiskt viktiga för den långsiktiga konkurrenskraften. Mäklaren kan vara den partner som kan vara behjälplig att få din verksamhet att lyfta.

Jan Nordin tel.070-6197801, jan.nordin@swedbankff.se, den 7 januari 2009