När de silverfärgade 50-öringarna för fem år sen inte längre gick att betala med blev 250 miljoner 50-öringar liggande i diverse gamla spargrisar och byrålådor runt om i landet. 125 miljoner kronor försvann.

För att historien inte ska upprepa sig drar man den 15 december igång kampanjen Dammsug Sverige, som är ett samarbete med BRIS, Childhood och SOS-Barnbyar, till vilka vinsterna kommer att gå oavkortat.

– Att så mycket pengar försvann är helt galet och får inte hända igen, säger Agnes-Lo Åkerlind, som är pressansvarig för projektet.

Kampanjen Dammsug Sverige är två olika tävlingar. Den första vänder sig till Sveriges alla kommuner. Den kommun som procentuellt sätt samlar in flest 50-öringar vinner. På projektets hemsida kommer lägesrapporter om tävlingen kontinuerligt att uppdateras.

Även landets mellanstadieelever bjuds in att tävla i dammsugsprojektet. Barnen samlar klassvis på mynten i en specialdesignad bössa som ska vara ”lätt att hantera och svårare att öppna”.

De 50 flitigaste insamlarklasserna vinner ett ekonomiskt tillskott till en klassresa och vinnarklassen får, tillsammans med Kamratpostens chefredaktör Ola Lindholm, en dag på Furuviks djurpark.

Målet med kampanjen är att få in minst en tredjedel av de 250 miljoner 50-öringar som är på vift.

– Vi har gett oss den på att få in pengarna, säger Agnes-Lo Åkerlind.

Kampanjen kommer att hålla på i olika faser fram till och med den 1 oktober 2010, då myntet tas ur bruk. Bland annat kommer man att synas i Kamratposten, men projektet har även andra dragplåster. En ”väldigt känd” person, som än så länge är hemlig, kommer att vara talesperson för insamlingsprojektet.

Föreningen 50-öringen jobbar med reklambyrån Mikaela och Helena. Även Swedbank är samarbetspartner. Projektledare är journalisten Lars Ragnar Forsberg och tv-producenten Mikael Hage.

Av: Amina Djemili