Begreppet ”snabbast” är för Subaru mer än bara toppfart och effekt. Målet har varit att ge föraren maximal körupplevelse och kontroll. Chassit har optimerats för bästa stabilitet och körbarhet, vilket bland annat medger högre hastighet genom kurvor. För att ytterligare vässa bilens egenskaper och balans är chassit sänkt med 5 millimeter jämfört med nuvarande STI.
WRX STI får grova krängningshämmare, hårda bussningar, nedre länkarmar i aluminium, stum fjädring och finjusterade stötdämpare. Dessa sättningar minimerar bland annat tendenser till understyrning. Skillnaderna märks tydligast i S-kurvor när föraren kliver av och på gaspedalen, samtidigt som vridstyvheten i hela chassikonstruktionen blir högre. WRX STI har också fått stora och nyutvecklade täckplattor undertill för bästa aerodynamik.
På utsidan utmärker sig WRX STI med sin svarta grill och helt nyutvecklade frontspoiler. Spoilern har stora luftintag och luftinsläpp till bromsarna i sidorna vid samt en nyutvecklad, tredimensionell nedre läpp. Akterpartiets bakljus understryker den breda karossen och dimbakljuset har placerats i mitten mellan de fyra välavstämda avgasrören. Den nya, aerodynamiska vingen (tillval) är helt klart ett attribut som ger bilen karaktär.
Interiören präglas av hög materialkvalitet och de mörka nyanserna i detaljerna ger ett moget intryck. Instrumenten bjuder hög läsbarhet och den detaljerade skalan höjer känslan av perfektion. Blåtand för hands-free tillhör standardutrustningen.
Den turboladdade Boxermotorn är på 2.457 cc, levererar 300 hk/6.000 rpm och 407 Nm/4.000 rpm. Sprinten noll till hundra klaras av på 5,2 sekunder. Motor och styrenhet har optimerats för att minimera utsläppsnivåerna och WRX STI är självklart miljöklassad enligt Euro V.
Att arbetet med Subaru WRX STI varit framgångsrikt bevisas inte minst av att Tommi Mäkinen 16 april satte nytt varvrekord på Nürburgring för 4-dörrars sedaner bakom ratten på en WRX STI sedan.
STI-fans världen över kan glädjas över att ikonen åter finns i det klassiska 4-dörrarsutförandet. Subaru WRX STI Racing Sedan introduceras i Sverige under oktober 2010. Pris är ännu inte fastställt.
- En spännande bil som visar vad de kan åstadkomma på Subaru, säger Christer Dahlbom, Bilvaruhuset Dahlboms Bil - återförsäljare för Subaru.