Tidigare gick bilarna som skulle vidare till Finland, Estland, Lettland och Litauen med lastbil från Göteborg till hamnen i Stockholm. Nu skeppas de istället med båt från Malmö direkt till Paldiski i Estland samt till Hangö i Finland. Även transporter inom landet kommer att påverkas. Alla bilar med destinationer norr om Mälardalen kommer fortsättningsvis att gå med järnväg till Skandiatransports terminal i Sundsvall.
– Lastbilstransporter är ett hett ämne i miljödebatten just nu. Att vi genom vår flytt till Malmö kan bidra till minskade utsläpp känns som en fin bonus, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic AB.
För Malmö hamn betyder avtalet med Subaru ökad sysselsättning, samtidigt som hamnens betydelse som exporthamn ökar eftersom nästan 5.000 av de drygt 10.000 Subaru-bilar som importeras till Sverige varje år går på export till de övriga nordiska marknaderna och Baltikum.
Innan en ny bil levereras måste den få en nationell identitet. En del av arbetet med detta sker på generalagentens PDI-anläggning (Pre Delivery Inspection) där bilen besiktigas avseende transportskador och paras ihop med sitt registreringsnummer. På Subarus nya PDI i Malmö Hamn genomförs också kontroll och iordningsställande av de 10.000 bilarna. Här erbjuds även viss montering av originaltillbehör som motorvärmare och dragkrok.
– Att SUBARU Nordic nu koncentrerar sin verksamhet till Skåne ger oss flera fördelar. Dels får vi närmare till vår importhamn, dels bättre logistik och ökad leveransprecision, vilket betyder högre servicegrad till våra återförsäljare och kunder, säger Torbjörn Lillrud.