Subaru fick 75 poäng, vilket är 2 poäng mer än i förra årets undersökning och lägger därmed beslag på förstaplatsen. Nya Impreza, som var en av nykomlingarna i startfältet, gick direkt upp och nominerades till "Top Pick" i sin klass.
Subarus samtliga modeller visade sig överlägsna konkurrensen när det gäller köregenskaper och noterade var och en de högsta poängen som någonsin utdelats i testkörningsmomentet.
Det som bidragit mest till Subarus genomgående höga betyg är också driftstillförlitligheten och det är fler än Consumer Reports som noterat detta.
Subaru är enligt ALG (Automotive Lease Guide) även i år det bilmärke som har det högsta andrahandsvärdet på den amerikanska marknaden. Både Legacy och Outback fick utmärkelsen i sina respektive klasser.
Subaru ökade sin försäljning i USA under 2011 för tredje året i rad och man sålde 266.989 bilar, vilket innebar nytt "all-time-high".

Topp-12 i Consumer Reports 2012
1. Subaru 75 p.
2. Mazda 74 p.
3. Toyota 73 p.
4. Honda 72 p.
5. Nissan 67 p.
6. Volvo 64 p.
7. Hyundai 63 p.
8. BMW 63 p.
9. Volkswagen 62 p.
10. Ford 60 p.
11. Mercedes-Benz 58 p.
12. General Motors 56 p.

Bilvaruhuset Dahlboms Bil är återförsäljare för Subaru sedan 1962.
- Subaru är en fantastiskt bra bil och det tycker ju även kunderna, vilket är allra viktigast, säger Christer Dalbom