Subaru står för ett gediget säkerhetstänkande och det pågår ett ständigt utvecklingsarbete för att ytterligare förbättra och öka säkerheten i bilarna.
Även krocktesterna blir tuffare och ställer allt högre krav på tillverkarna. Amerikanska IIHS kräver att bilen måste prestera högsta betyg (good) i minst fyra av fem kriterier och inte sämre än acceptable i det nyligen tillagda femte för att klassas som Top Safety Pick.
Det nya momentet är ett krocktest där 25 % av bilens front krockas i en hastighet av 65 km/h (40 mph). Testet ska simulera vad som händer vid en kollision med annan bil, ett träd eller en stolpe.
IIHS krocktester innefattar frontalkollision, sidokrock, voltning samt utvärdering av nackskydd, stolar, bälten och airbags. Betygssättningen är: good, acceptable, marginal och poor.
Sedan förra året finns även möjlighet att tilldelas TSP+. För detta krävs ett aktivt säkerhetssystem med autobroms. Subaru Legacy, Outback och Forester med EyeSight erövrade TSP+ och var de enda testade modellerna som fick maximala 6 poäng i testet. För detta krävs att systemet förhindrar kollision i upp till 40 km/h (25 mph). EyeSight introduceras i Europa under nästa år.
Subaru är sedan fyra år tillbaka enda märke på den amerikanska marknaden som fått alla saluförda modeller klassade som Top Safety Pick.
Bilvaruhuset Dahlboms Bil är återförsäljare för Subaru i Gävleregionen.
- Alla vill ha säkra bilar och då är det fantastiskt skönt att kunna visa på pränt hur säkra våra Subaru är, säger Christer Dahlbom, VD på Dahlboms Bil.