Företagare som har en kompetent styrelse med erfarenhet och kompetens inom ekonomi, marknadsföring, juridik mm har en tendens att lyckats lite bättre med sin affärsidé!
Men det är inte bara att sätta sig i styrelsen och hämta ut arvodet, man behöver också känna till förutsättningarna. Det är ett stort ansvar att vara ledamot i en styrelse! Mellansvenska Handelskammaren anordnar därför kurser i styrelsearbete med styrelseproffset Raoul Hasselgren som kursledare. Hasselgren är civilekonom och fil dr med 40 års yrkeserfarenhet från ledande befattningar i producent-, detaljist och grossistledet samt styrelseuppdrag under 40 år varav 15 år på heltid. Efter genomgången kurs har deltagarna en provskrivning och de som klarar den får ett diplom som visar att man är redo för styrelseuppdrag.
”Styrelsens ansvar och huvuduppgifter” var rubriken för kursdagen på Scandic Väst den 21april.
- Ulf af Trolle, företagsdoktorn, sa att styrelsen skall ägna sig åt kompassen och bromsarna medan VD sköter motorn, gaspedalen och ratten, berättade Raoul Hasselgren.
Strategi är ett av styrelsens ansvar och handlar om hur man utnyttjar företagets samlade resurser för att nå de mål man satt upp Strategiarbetet utförs med fördel enligt ASTA-metoden: Analys, Strategi, Taktik och Aktiviteter.
• Analys av förutsättningarna utförs av företagsledningen
• Strategin beslutas av styrelsen på basis av analysen
• Taktiken utarbetas av företagsledningen och baseras på strategiplanen
• Aktiviteterna, dvs arbetet, utförs av hela bolaget
- När man gör en budget behövs egentligen tre alternativ, sa Raoul Hasselgren. Best, Medium och Worst Case behövs för att man skall kunna hantera olika scenarier.
De tre alternativen blir särskilt betydelsefulla för nya företag, som inte har några historiska fakta att luta sig mot.
SWOT (Strength, Weakness, Opportunities, Threats) är en sammanställning för att visa företagets styrkor och svagheter samt vilka möjligheter och hot man behöver hantera.
- Styrelsen måste ställa mer frågor om SWOT-analysen, sa Raoul Hasselgren. Styrelsen måste också bevaka så att den följs upp och uppdateras, verkligheten förändras hela tiden!
Det är styrelsens ansvar att bevaka att företaget är effektivt. Flygbolaget Norwegians drygt hälften så stor flygvolym mot SAS, medan personalstyrkan är mindre än tiondelen! Norwegian är alltså 6 gånger mer effektiva!
- Det bästa för SAS vore kanske att överväga en konkurs eftersom det tar för lång tid att hyvla organisationen som man gör nu, sa Raoul Hasselgren. Hur mycket SAS än skär så har man för låg produktivitet.
Affärsplanen/Strategiplanen är ett viktigt instrument och skall beskriva ”var är vi”, vart skall vi” och ”hur tar vi oss dit?”
- Det räcker med två tre sidor och det är VD som är ansvarig utgivare, sa Raoul Hasselgren. Styrelsens ansvar gentemot aktieägarna är att se till att affärsplanen följs upp och efterlevs.
En bra styrelse kan vara skillnaden mellan succé och fiasko! Raoul Hasselgren har träffat både IKEAS grundare Ingvar Kamprad och H&M:s Erland Persson. Båda har arbetat med att företaget också skall ha en bärande idé. För IKEA handlar den om att låta kunderna göra en del av arbetet för att hålla ner kostnaderna, till nytta för både kunder och IKEA.
Planerar man att sälja företaget eller köpa upp ett annat företag? Frågan hamnar på styrelsens bord och då gäller det att veta vad som gäller. Staffan Thegel och Jonas Lundblad, Nordea, svarade för den delen och hade många värdefulla råd att dela med sig av. Hur värderar man ett företag? Skall man optimera organisationen för att få ett högre pris? Vem skall ansvara för eventuella rationaliseringar, köparen eller säljaren?
- Man får vara beredd på att en sådan här process tar lång tid, sa Jonas Lundblad. Det kan ta upp till tre år innan man fattar beslut om att sälja eller köpa och sedan skall man genomföra affären också!
Revisorn har en viktig roll för styrelsens möjligheter att hålla sig ajour med företagets ekonomi. Annika Wedin, auktoriserad revisor på Öhrlings Prcewaterhous Coopers, berättade om revisionens syfte och de krav som ställs.
- Revision bygger på förtroende, sa Annika Wedin. Revisorn måste ha styrelsens förtroende och det krävs en bra dialog.
Kursen är intressant för alla som vill ha en bra inblick i styrelsearbetet. Grupparbeten baserade på verkliga fall kryddar anrättningen!