För att höja trafiksäkerheten skärps kraven för att köra moped från och med den 1 oktober 2009. De nya reglerna innebär bland annat att det för moped klass I, så kallad EU-moped, införs ett körkort och för moped klass II införs ett förarbevis. Båda kommer att kunna återkallas vid trafikregelbrott. Det är bra med utbildningskrav för alla mopedister. Det stora problemet ligger dock i att en 15-åring har för låg trafikmognad, det är till exempel vanligtvis stor skillnad i förmåga till impulskontroll jämfört med en 16-åring. EU-direktivet är en åldergräns på 16 år för klass I mopeden. I Danmark är åldersgränsen 18 år. I Norge och Tyskland 16 år. Sverige och de forna öststaterna har valt 15 år eller lägre.

Vad kan du som förälder göra?
Ett stort problem är trimning. Dagens mopeder är lätta att trimma och en klass I moped kan komma upp i mycket höga hastigheter. Då är det ingen moped längre utan en motorcykel. De allra flesta som kör en registrerad motorcykel har mc-kort och skyddsutrustning. Många 15-åringar idag kör trimmade mopeder i mc-hastigheter inte helt sällan i vanliga sommarkläder. Dagens trafiksituation är mycket mer intensiv och komplex jämfört med den för 20-30 år sedan. Att trimma dagens mopeder är inte samma sak som att trimma 30-mopparna på 70 talet, hastigheterna skiljer väsentligt. Vet du vad som kan hända dig och din tonåring om han/hon ertappas med att köra en obesiktigad, oregistrerad, oskattad och oförsäkrad motorcykel utan giltigt körkort – det vill säga en trimmad moped? Läs mer på http://www.ntf.se/gavleborg.

När du som förälder ger en moped till ditt barn har du ett ansvar för att barnet inte trimmar den och kör trafikfarligt. Medverka inte till att trimma mopeden, ha den rätt försäkrad, se till att hjälmen används och spänns ordentlig. Kontrollera ditt barns moped en gång i veckan. Ta hjälp av checklistan på vår hemsida.

Återigen, mopeden ett fantastiskt fordon – när den används på rätt sätt.

Trevlig sommar, och ta det lugnt i sommartrafiken, hälsar NTF Gävleborg.