Det är bara två företag i hela energibranschen som statistiskt kan visa att de privata elkunderna har blivit nöjdare – och Söderhamn Nära och Gävle Energis gemensamma bolag Gävle Energisystem har ökat mest. Kundnöjdheten har ökat med hela 3,7 enheter från 67,7 till 71,4.

Söderhamnarnas lokala alternativ ligger på fem-i-topp både när det gäller privatkunder och företagskunder. Placeringarna är femma respektive fyra. Detta trots att regionens kunder har högst förväntningar i hela branschen.

– Det är bra att våra kunder ställer höga krav. Undersökningen visar att många har valt elleverantör utifrån sitt miljöengagemang. Tack vare dem erbjuder vi endast ursprungsmärkt Källmärkt el från förnybara källor som vind, vatten och biobränsle, säger Håkan Jönsson, elhandelschef hos Gävle Energi som gläds över en stor del nya kunder i Söderhamnsområdet.

Gävle Energis vd Per Laurell är övertygad om att siffrorna skjutit i höjden som ett resultat av utveckling inom flera områden i regionen. Han får medhåll av Monica Granlund:

– Elhandeln och energieffektivisering är strategiska viktiga inslag i framtidens energibransch. Vi har också stärkt vår plattform för utveckling av smarta nät där elbilar och infrastruktur är en viktig del av det framtida elnätet, säger de två.