Han fortsätter:
-Om vi sedan också kan korrigera det felaktiga beteendet tidigt så undviker vi många mindre roliga konsekvenser som t.ex. höjd skatt p.g.a. eftertaxering av tidigare års deklarationer. Dessutom slipper företagarna få onödiga frågor från oss och vi kan lägga våra resurser där det verkligen behövs.
Under 2010 gjorde Skatteverket en analys av hur arbetet inom området Nya Företag fungerar.
-Vi såg att vi bl.a. borde förbättra informationen som vi ger till nya företag och att det gäller att kanske kontrollera mer än vi gjort tidigare för att kunna säkerställa att det blir rätt från början, säger Anders Klaar.
Vilka konkreta åtgärder kommer att vidtas under 2011?
Anders Klaar:
-När det gäller kontrollen, kontrollerar vi först företagen i samband med att de startar sin verksamhet. Efter en viss tid kommer vi sedan att göra kontroller av mervärdesskatten och av inkomstskatten. Det är viktigt att komma ihåg att de flesta nya företagare behöver mer information än etablerade. Därför kommer vi i samband med kontrollerna av skatten även att informera företagaren om andra saker som han/hon kanske behöver tänka på.
Om Skatteverkets informationer till grupper säger Anders Klaar såhär:
-Vi kommer att fortsätta med de gruppinformationer vi haft tidigare. Sedan kommer vi också att arrangera workshops för lite mindre grupper. Innehållet i den senare baseras på behovet hos de företag som deltar.
För att kunna nå sitt mål att få så många företagare som möjligt att göra rätt från början räcker det inte med att se över åtgärder och insatser. Man behöver också se över i vilken omfattning åtgärder och insatser ska företas. Enligt Skatteverket betraktas man som ny företagare de tre första åren. Detta innebär att så många som 200 000 företag ingår i gruppen som under 2011 kommer att bli föremål för Skatteverkets informations- och kontrollaktiviteter.
-Vi kommer inte att kunna kontrollera och informera alla, men vi har för avsikt att ta personlig kontakt med 25 %, d.v.s. ca 50 000 företag under 2011. Till detta har vi dubbelt så många dagar som vi hade under 2010. Vilka företag vi kommer att kontakta bestäms dels av slumpen dels av de riskbedömningar vi gör i vårt arbete, berättar Anders Klaar.
Han fortsätter:
-Åtgärderna gör vi bl.a. för att hjälpa företagen in i systemet. Som företagare har man skyldigheter och det är därför viktigt att veta vad som gäller. Genom att öka våra informations- och kontrollinsatser mot de nya företagarna kan vi förebygga fel som beror på okunskap och misstag, säger Anders Klaar.