Mike Southon är kolumnist i Financial Times och entreprenör.
I oktober var han en av föreläsarna på Digital Minds som arrangerades på Konserthuset i Gävle.
Kongressen riktade sig bland annat till entreprenörer inom kreativa näringar och digital teknik. Arrangör var Interaktiv TV-arena AB i Gävle.

– Ska du nå framgång med ditt företag behöver du en eller flera som kompletterar dina egenskaper, fastslog Mike Southon och tog sitt älskade Beatles som exempel.
– John Lennon var den lite inåtvände tänkaren medan Paul McCartney var den extroverte kraften. De var Ying och Yang. Alla företag behöver en Lennon/McCartney.

Modell för framgång
I en egen modell med formen av en cirkel delar han upp ett företags mänskliga tillgångar i två halvor. På den "introverta" halvan finns de som gör produkten bättre och de som förvaltar vinsten på ett kreativt och smart sätt.
På den andra halvan finns de som bildar nätverk, säljer och gör affärer.
I mitten finns kreatören, killen eller tjejen som sprutar ur sig nya idéer varje dag.
– Ingen är bättre eller sämre än den andra, alla behövs och alla är olika personlighetstyper – sådant går att ta reda på, fortsatte Mike Southon.
– Om du ska starta ett företag med någon – se till att denne har egenskaper som du inte har.

Spelade uppblåsbar gitarr
Sitt musikintresse demonstrerade den brittiske kolumnisten genom att avrunda den en och en halv timme långa föreläsningen med att spela uppblåsbar plastgitarr till – rätt gissat – en Beatleslåt. Han fick till och med publiken att sjunga med i refrängen.

– Kom ihåg det viktigaste, sa Mike Southon innan gitarrsolot började, ha roligt när ni är entreprenörer. Har ni inte roligt – lägg ner eller gör något annat. Eller byt företagspartner.

Läs mer: Fem "P" som lägger grunden till din firmas framgång enligt kolumnisten och entreprenören Mike Southon. Läs också om "sjuårscykeln" på SvenskPress.se.