Fakturamodellen införs den 1 juli 2009 och gäller för arbetet som utförts och betalats från och med detta datum. Fakturamodellen gäller för både hushållsarbete och ROT-arbeten och skattereduktion medges med högst 50 000 kr per person och år.
Företagsbladet bjöd in riksdagsmannen Tomas Tobé till redaktionen för att diskutera upplägget. Tomas är full av tillförsikt att ROT-avdraget skall innebära mer jobb för företagarna. Men det kommer att öka krånglet för företagarna?
– Målsättningen är att hantverkarna skall få pengarna inom 10 dagar, sa Tomas Tobé.
Hur fungerar det för näringsidkaren som säljer ROT-tjänster efter den 1 juli?
Företaget fakturerar kunden halva arbetskostnaden inklusive moms. När kunden har betalat fakturan kan man ansöka om resterande del av beloppet hos Skatteverket. Ansökan om återbetalning från Skatteverket får man göra först när arbetet är utfört och kunden har blivit betalat sin del. Skatteverket räknar med att det i normalfallet ska ta 10 arbetsdagar från det att ansökan kommer in tills dess den som utfört arbetet får pengarna. Det kan ta längre tid om en utredning måste göras innan beloppet betalas ut.
Om företaget fakturerar kunden med 30 dagars kredittid så kommer det att dröja minst 40 dagar innan man har full betalning. Många företagare sköter sin fakturering kanske en gång i veckan och sen tar det några dagar innan man får iväg ansökan till Skatteverket. Alltså i realiteten två månader innan man fått allt betalt, förutsatt att det dels inte blir någon utredning och dels att kunden verkligen är berättigad till ROT-avdraget. Kunden kan ha skatteskuld eller också kan maximalt ROT-avdrag redan vara utnyttjat.
Tomas Tobés rekommendation är att företaget skriver ett avtal där kunden tar ansvar för att man får tillbaka ROT-avdraget. Men det innebär tyvärr ingen garanti att man får hela betalningen inom rimlig tid!
Begäran om utbetalning ska innehålla uppgifter om (saxat från Skatteverkets informationsmaterial):
1. namn, adress och, om sådant nummer finns, organisationsnummer, personnummer, samordningsnummer eller motsvarande registreringsnummer för utföraren
2. köparens personnummer eller samordningsnummer i de fall sådant nummer finns
3. debiterad ersättning för HUS-tjänster, betalt belopp, den dag som betalningen kommit säljaren tillhanda
4. Det belopp som säljaren begär som utbetalning från Skatteverket
5. I fråga om ROT-arbete ska begäran även innehålla uppgifter om småhusets eller ägarlägenhetens beteckning eller om arbetet är utfört i en bostadsrätt uppgift om lägenhetens beteckning och föreningens eller bolagets organisationsnummer eller motsvarande
Låter inte särskilt enkelt, men det är självklart nödvändigt om man vill göra jobb som är berättigade till ROT-avdrag. Intentionerna med ROT-avdraget är helt klart positiva men det kan bli en flopp om hantverksföretagen drar sig för att åta sig sådana jobb.

Några röster om ROT-avdraget ur hantverkarnas synpunkt:
Roger Nilsson, Rodab plåtslageri, Ockelbo
– Det är klart att det kommer att kunna bli fler jobb för oss. Men å andra sidan är jag rädd att det kan bli för mycket krångel och i så fall är jag beredd att tacka nej.
Jens Hansson, Hanssons Golvslipning, Storvik:
– Vi har fått väldigt många förfrågningar, särskilt när det gäller golvslipning och trapprenovering och vi har aldrig haft så många uppdrag på golvslipning. Men jag är skeptisk till reglerna från 1 juli. Golvslipning av ett vardagsrum kostar från cirka 5000 kronor med moms och med det extra krånglet frågar man sig om det är värt mödan.
Mer info om "Skattereduktion
för hushållsarbete" hos Skatteverket eller på deras hemsida http://www.skatteverket.se/