Laddning av el (för en räckvidd på160 km) för Kangoo Express ZE kommer att kosta cirka 20:- beroende på det lokala priset på el (kWh). Renaults första elbil kommer alltså att vara prisvärd både att köpa och köra, vilket gör den särskilt attraktivt för företag och stora flottor att köpa.

Lastkapaciteten är lika stor som i Kangoo Express
Renault Kangoo Express Z.E. är 4.21m lång med en lastkapacitet på mellan 3 och 3,5 m3* en lastlängd på 2,50 m och en nyttolast på 650 kg*. Batterierna är placerade i mitten av fordonet, under golvet. Lastkapaciteten är identisk med Kangoo Express. * beroende på version och marknad

Kunderna kommer också att ha tillgång till samma omfattande sortiment av professionell utrustning som de är vana med i Kangoo Express. Designen av elbilsversionen av Kangoo Express Z.E. liknar den med vanlig förbränningsmotor. Ett kromat Z.E.-märke identifierar bilen som en av Renaults elbilar. Luckan med eluttaget är placerad längst fram på fordonet, bredvid den högra strålkastaren. En standardladdning via ett 220V 16A uttag tar mellan sex och åtta timmar.

Räckvidden med Kangoo Express Z.E. är 160 km vid blandad körning. Planeringen för optimal räckvidd är en viktig faktor med ett elfordon och Renault har vidtagit åtgärder för att göra det så enkelt och effektivt som möjligt för den som kör. Man har utvecklat en speciell MMI (Man Machine Interface) som informerar föraren hur långt man har kvar att köra och status för batteriladdningen. Den inbyggda datorn är anpassad till egenskaperna av elfordon och visar återstående räckvidd och antal kWh samt realtid och medelförbrukning. Nya funktioner kommer också att finnas tillgängliga, såsom uppvärmning och nedkylning av kupén under laddning av batteriet, för att maximera fordonets räckvidd.

- En mätare bredvid hastighetsmätaren visar återstående batteriladdning
- En econometer (räckviddsmätare) visar ökning av energiförbrukning i realtid
- Econometern har fått en ny färgkod: mörkblå för "normal" användning, ljusblå för optimal drift (energiåtervinning) och röd för överdriven konsumtion som kommer att påverka fordonets räckvidd

En helt elektrisk drivlina, stor körglädje
Eltransportbilen erbjuder en stabil och pålitlig resa och bilens dynamiska egenskaper är identiska med de som finns i Kangoo Express. Kangoo Express Z.E. är rolig att köra. Den är tyst och man behöver inte växla. Accelerationen är stark från låga varvtal och motorn ger maximalt vridmoment på 226 Nm från det ögonblick föraren börjar köra. Elmotorn har en effekt på 44 kW (60 hk) och en maximal hastighet på 130 km/h. Energieffektiviteten är 90 %, helt överlägsen de 25 % i en förbränningsmotor.

När man gasar drivs elmotorn av ett 22 kWh litium-jon-batteri som omvandlar elektrisk energi till mekanisk energi som överförs till drivhjulen. Batteriet laddas när föraren lyfter foten från gaspedalen s k retardation.

Renault Kangoo Express Z.E. kommer tillverkas i Maubeuge, Frankrike, på samma produktionslinje som Kangoo Express. Elbilsversionen drar full nytta av tidigare erfarenheter från produktionen av den första Kangoon. Detta kommer att göra det möjligt att starta produktionen snabbt samt säkerställa hög kvalitet från början.

De första eltransportbilarna kommer att utrustas med ett unikt utbud av utrustning. På hemsidan http://www.renault-ze.com kan kunder beställa exempelvis en Kangoo Express Z.E. och bli först med en sådan när de lanseras på marknaden. Där finns mycket läsvärt om elbilar, såväl person- som transportbilar!
Bilhandlare som kommer att sälja Renaults elbilar är t.ex Gösta Samuelsson Bil i Gävle och Sandviken.