Tommy Eriksson på Handelskammaren skickar en specifikation på vilken typ av företag man vill träffa. Om lämpligt företag inte finns i Shandong ordnas besök även i andra provinser.
På Handelskammaren i Shandong arbetar Lixia Yu som kontaktperson och hon kollar upp om de kinesiska företagen är seriösa. I Kina är medlemskap i Handelskammaren obligatoriskt, eftersom det är de som sköter företagsregistren, ungefär som PRV i Sverige. Shandong har ca 95 miljoner invånare.
Med på oktober resan var också tre kommunrepresentanter, bland annat kommunalrådet Olle Nilsson-Sträng från Bollnäs. De hade ett speciellt program och fick träffa representanter för olika myndigheter och andra offentliga personer. Bollnäs satsar på ett samarbete med staden Heze med 9,5 miljoner invånare.
Delegationen besökte bland annat Jian, Weihai och Qingdao (där OS-seglingarna hölls) innan rundresan avslutades i Peking.
– Det är hårt arbete som gäller, vi hade bara en ledig kväll på åtta dagar, säger Tommy Eriksson.
Om samarbetet mellan Bollnäs och Heze utvecklas i rätt riktning är Handelskammaren i Shandong är intresserade av att skicka en medarbetare till Handelskammaren i Gävle.
80 procent av dem som följer med på match-making-resorna söker prisvärda produkter. Men det finns också de som är intresserade av att undersöka möjligheterna att exportera, framförallt med sikte på den enormt växande konsumentmarknaden. Några av dem som varit med har avtal med agenter i Kina.
Tommy Eriksson påpekar att import av billigare legodetaljer till svensktillverkade produkter kan göra att företagets produkter bättre kan behålla konkurrenskraften. Det gäller särskilt detaljer som kräver stora investeringar.
För tjänsteföretag finns också en marknad i Kina eftersom man har stort behov av know-how.
Tommy vill dock varna för att gå in i så kallade joint-venture, eftersom det kräver att parterna har samma värderingar. Man måste också vara beredd på att regler och lagar kan förändras mycket snabbare än i Sverige. Handelskammaren har kontakter med seriösa advokater, som är nödvändigt när man gör affärer med Kina.
Det är bara att se fram mot nästa match-making-resa!