Då Owe Jansson hade Bytescentrum handlade han med både nya och begagnade varor i inte mindre än fyra städer, Gävle, Uppsala, Borlänge och Umeå.

- Efter den tiden övergick han till att åka till folkparkerna runt om i Sverige för att sälja sina varor som kunde vara allt mellan himmel och jord, berättar Ingela Erling. Han packade dem i praktiska träkoffertar och åkte runt i lastbil mellan orterna. Träkoffertarna blev sedan ett kännetecken när företaget Owe Jansson i början av 1970-talet flyttade in i gamla garaget och stallet på vår gård här i Lund.

Tillsammans med hustrun Ulla byggde Owe Jansson upp handelsområdet i Lund allt eftersom. Öppettiderna var lördagar och söndagar, förutom på sommaren då man även hade öppet under vardagarna. Trädgårdsmöbler var den stora varan redan på 70-talet och det har man fortsatt att sälja alltsedan dess. Men man sålde även mindre artiklar som förvarades i de typiska trälådorna.

- Vi köpte in partier av det vi fick tag på, berättar Bosse Rehlin som varit anställd sedan tidigt 70-tal. Det kunde exempelvis vara sportartiklar som cyklar, skridskor och skidor som man idag inte köper annat än i sportaffärer. Men det var så då, det gick att sälja helt andra varor än idag. Då vi köpte in ett parti med skridskor fick vi stå och para ihop höger och vänster i rätt storlek. Vi köpte in skidstavar som vi kapade till rätt längd.

- Partierna var ryggraden i verksamheten men med tiden hittade vi leverantörer så att vi kunde ha ett bestående sortiment, berättar Gittan Hedman. Det var alla möjliga olika slags varor som vi sålde. Kastruller och leksaker, mycket prydnadssaker och tavlor med gråtande barn utgjorde delar av sortimentet.

- I kassan hade vi en kassapparat där man slog in slutsumman, men hopräkningen av varorna fick man göra i huvudet, berättar Ingela Erling. Att jobba i pappas företag var en bra skola och man blev snabb i huvudräkning.

Med tiden växte verksamheten. Allt fler och fler kunder hittade till Lund och man började bli trångbodda. Som sann entreprenör utvecklade Owe Jansson verksamheten, köpte in skog och mark runt om för att bygga ut lokalerna och anlägga parkering. En helt ny affärsfastighet byggdes som också den i sin tur fått byggas ut.

- I början av 1990-talet hade vi vuxit så mycket att vi kommit till ett vägskäl och måste välja mellan verksamheterna. Vi valde att fortsätta med trädgårdsmöblerna och sålde därför avdelningen med småprylar till Stefan Lundin som än idag driver Lundins säljlager. Den delen tog väldigt mycket tid med uppackning och prismärkning, men Lundins säljlager driver avdelningen i samma anda som vi gjorde och vi har ett väldigt fint samarbete. Tanken var väl att vi skulle kunna ta det lite lugnare under vinterhalvåret då vi inte säljer trädgårdsmöbler, men vi märkte att det inte passade oss och därför kom en annan del av verksamheten till.

- Jag och Owe började köpa in partier med militärt överskott och även mattor som vi kom att sälja mycket av, säger Bosse Rehlin. Man lade anbud på militära partier och det var väldigt bra från början. Det blev väldigt populärt bland våra kunder att handla militärkläder för att ha som arbetskläder i trädgårdsarbete och dylikt. Sedan märkte vi också att exempelvis de grå militärjackorna i ylle blev mode bland unga tjejer. Men de militära partierna var stora och man måste ta allt som de innehöll. Om man redan hade 3000 par militärkalsonger kunde det vara svårt att sälja 4000 par till och därför avtog den verksamheten med tiden.

Genom att lyssna in kollegor i samma bransch runt om i Sverige fick man tips om att tyg och hemtextil var ett framgångsrikt koncept att satsa på vilket man gjorde 1996. Under en inköpsresa till Borås fick ett företag uppdraget att hjälpa Owes att starta upp en butik för tyg och hemtextil.

- Vi visste egentligen ingenting om tyger, säger Gittan Hedman. Jag och Bosse hjälptes åt att förbereda lokalerna, byggde hyllor och sedan då varorna kom packade vi upp dem i ordning efter priset. Det visade sig bli helt rätt direkt och är den ordning som vi kör med ännu idag. Vi håller låga priser för att våra kunder ska vilja åka hit ut i skogen. Men inom tyg och hemtextil går det inte att handla partier, vi måste alltid ha det senaste modet och självklart också kvalitet. Men vi letar fortfarande de bästa leverantörerna och jagar de lägsta priserna – precis som tidigare.

- Även inom avdelningen med trädgårdsmöbler ser vi att mycket förändras under åren, berättar Bosse Rehlin. Människor är medvetna om vad de vill ha, plastmöblerna som var stora för några år sedan är nästan helt borta idag. Många vill förnya sig och köper exempelvis nya dynor till de möbler de redan har. Vi följer självklart modet även här men ser att allt nytt kommer lite senare hit upp jämfört med södra Sverige.

Owe Janssons affärsområde i Lund lockar alla typer av kunder. Väldigt många är stamkunder sedan tiotals år som alltid kommer tillbaka.

- Det är naturligtvis något som vi ser som ett gott betyg, säger Ingela Erling. Under 1970-talet kunde vi se familjer som åkte till Owe Jansson som en utflykt med matsäck och grejer. De som var barn då är vuxna idag och kommer i sin tur hit med sina barn. Visst är det roligt att se. Vi tycker också att det känns fantastiskt kul när våra kunder tar med sig sina gäster som är på besök för lite shopping på Owes.

- Jag tror att människor gillar att det händer saker hos Owe Jansson. Sortimentet förändras och vi är aldrig rädda för att prova på nya saker. Så kommer vi att fortsätta arbeta. Vi har nya idéer för framtiden men vårt motto med bra saker till bra priser kommer vi alltid att ha kvar.

Text: Kristina Hellerstedt Sundin Foto Per-Erik Jäderberg