Utanför lokalerna visades både båtar, skotrar och den klassiska Ockelbo-Ferrarin upp. Den legendariska racerföraren Erik "Ockelbo-Lundgren" började ju som bekant sin tillverkning med att gjuta av en Ferrari för att sedan sälja karosserna som byggsatser. Efter något år insåg han dock att marknaden var större för båtar och sedermera även snöskotrar och det blev ju som bekant industrihistoria.

Denna vackra vårlördag vallfärdade många, inte minst Ockelbobor till Länsmuseets lite undangömda lokalerna på Brynäs, intill Södra Skeppsbron.
– Vi har öppet hus två gånger om året och varje gång har vi en kommun från länet i fokus, berättade Anna Forsberg, som är arkivarie på Länsmuseet Gävleborg. Länsmuseet hade öppnat upp sitt arkiv med bilder och film med Ockelbo i fokus visades för de intresserade besökarna.

Joel Ringh från Länsmuseet berättade om att Ockelbos moderna teknikhistoria ju inte började med skotern, utan redan på 1600-talet med järnhanteringen. Per Wilhelmsson från Ockelbo Expo berättande initierat om Erik Lundgrens karriär som förare och sedan grundare av de klassiska båtarna och skotrarna från den lilla men välkända och företagarvänliga orten.

Ett varumärke består ju som bekant av några betydelsefulla ingredienser. Namnet och logotypen i all ära och visst är det väsentligt med en grafisk profil. Men när det kommer till kritan är det väl ändå en spännande historia som som ger de högsta förväntningarna. Jag har en känsla av att det kommer att skrivas många fler intressanta kapitel i sagan om Ockelbo framöver.