Under året har Subaru lanserat helt nya Forester och Impreza. Efter genomförd face-lift på Outback och Legacy är XV, med knappt ett och ett halvt år på nacken, nu äldsta modell i programmet.
Subaru har på knappt tio år gått från en tämligen blygsam position till att ha etablerat sig som storspelare i de klasser man representerar. Subaru Forester är tredje mest sålda suv i mellanklassen och Legacy noterar en sjätteplats i det populära D-segmentet.
De olika modellernas andel av Subarus försäljning ser ut så här per den 30/10:
● Outback: 31 %
● Forester: 29 %
● XV: 23 %
● Legacy: 12 %
● Impreza 4 %
● BRZ 1 %
– Vi har utvecklat vårt återförsäljarnät under året och haft flera lyckade lanseringar av nya modeller. Det är framför allt Forester som står för ökningen i antal, men det är med XV vi erövrar mest från andra märken, säger John Hurtig, försäljningsdirektör på Subaru Nordic.
Subaru tillverkas av Fuji Heavy Industries (grundat 1953). Första serieproducerade Subarun hette 360 och lanserades 1958. FHI har fabriker i Gunma, Japan samt Lafayette, USA. År 2012 tillverkades totalt 753.320 bilar av modellerna: Impreza, Legacy, Outback, Forester, STI, XV, BRZ och Tribeca. Subarus symmetriska 4-hjulsdrift introducerades 1972 och modellen Legacy firade 20-årsjubileum 2009.
Bilvarhuset Dahlboms Bil är återförsäljare för Subaru i Gävleregionen sedan det populära bilmärket introducerades i Sverige 1982.
- Det har varit ett rekordår för oss också och vår försäljning av Subaru har ökat med 20 procent till och med 19 november jämfört med 2012, säger Christer Dahlbom, VD på Dahlboms Bil.