Subaru har historiskt sett klarat sig utmärkt i alla internationella krocktester. Tredje generationen av Legacy testades i Euro NCAP och erhöll betyget fyra stjärnor. Nuvarande Legacy har utsetts till "Top Safety Pick" av amerikanska IIHS och fått maximala fem stjärnor i såväl japanska som australiska NCAP.
Den femte och kommande generationen har nu testats enligt de nya, tuffare normerna och fick, med god marginal, högsta betyg.
Att bygga säkra bilar har alltid haft högsta prioritet för Fuji Heavy Industries. Nya generationen Legacy har en helt nyutvecklad motorvagga som ökar deformationszonen och styr motorpaketet nedåt vid en kollision för att behålla kupéutrymmet intakt. Förutom whiplashskydd i framstolarna är dssutom hela stolsryggen konstruerad för att absorbera krockvåld.
– Alla tidigare gjorda internationella krockprov har visat Subarus höga säkerhet. Vi är inte förvånade över att nya generationen av Legacy presterar fullt även i det nya, tuffare europeiska krocktestet, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic AB.
Femte generationen av Subaru Legacy är utvecklad med fokus på Europa och är därför redan innan lanseringen krocktestad i Euro NCAP på FHI: s eget initiativ.
- Det känns tryggt att vi kan erbjuda våra kunder en så bra och säker bil som Subaru, säger Christer Dahlbom, Dahlboms Bil. Subaru har ju dessutom Sveriges mest nöjda bilägare enligt tidningen Vi Bilägare!