Bland de nya funktioner finns:
- Två nya e-tjänster som är inloggningsbara med e-legitimation, anmälan om behov av trygghetslarm samt ansökan om kostnadsreduktion för trygghetslarm.
- Prenumeration på pressmeddelande via RSS.
- En evenemangskalender som man kan anmäla sina evenemang till via formulär.
- GIS karta, som bland annat innehåller en koordinatfunktion.
- Gavle.se innehåller en funktion som visar besökarna vilka de mest besökta sidorna och de mest efterfrågade ämnena är. Detta uppdateras löpande.
- Varje sida har också en plats för relaterad information. Där samlas länkar och information som är kopplade till ämnet och som ger besökaren tillgång till källor med ytterligare information.
- Översättning. Alla sidor kan bli översatta till i stort sett vilket språk du vill via google translate.


- En webbplats är en levande kommunikationskanal. Något som bör förändras och uppdateras regelbundet. Den är också en utmärkt plats för dialog med medborgare och detta är något som vi kommer att fokusera speciellt på de kommande månaderna. Under hösten så har en dialog med medborgarna förts på utvecklingsbloggen dialog.gavle.se och den dialogen kommer att fortsätta. Bloggen kommer regelbundet att belysa olika ämnen och frågeställningar där Gävle kommun vill veta vad medborgarna tycker, säger Jenny Glumoff, kommunikationschef Gävle kommun.

Flip eller flop? Vi tar gärna emot åsikter.
Personligen tycker jag den verkar vara ett bra steg i rätt riktning.