Gävleborgs Län är extremt exportberoende, nästan hälften av alla privatanställda arbetar i företag som exporterar. För att skeppa ut det som produceras ut i världen krävs smarta och effektiva transportlösningar. Även importen är viktig för regionen och därför är bland annat muddringarna av farleden nödvändiga för att behålla Gävle Hamns position som den viktigaste på ostkusten.
Mellansvenska Handelskammaren bjöd in till ett seminarium på Winn Konferenscenter den 29 september för att informera om satsningarna. Seminariet besöktes av ett 80-tal representanter för företag och organisationer med verksamhet i Gävle Hamn,.
Mellansveriges Logistiknav
Anders Franck, Mellansvenska Handelskammaren, hälsade välkommen och informerade om satsningen på Mellansveriges Logistiknav.
- Gävle har ett bra läge för att utveckla avancerade logistiktjänster, sa Anders Franck. Tågförbindelser norrut, söderut och västerut, en hamn med stor kapacitet, E4 utbyggd med motorväg samt Arlanda flygplats bara 60 minuter bort, närmare för oss än södra Storstockholm samt den nya E16 som förbinder Gävle med Oslo via Dalarna.
Mellansveriges Logistiknav är samlingsnamnet för en samverkan mellan akademi och högskola, näringsliv samt offentlig sektor. Upptagningsområdet sträcker sig från Mälardalen upp till norra Sverige!
- Vårt mål är att se till att våra konkurrenskraftiga logistiklösningar blir kända för alla som kan ha nytta av dem, sa Anders Franck. Nordicons reguljära utskeppningar av samlastade containrar till Asien innebär en fantastiskt flexibel transportlösning.
Ny storhetstid i Gävle Hamn
Ulf Wiik presenterade planerna för Gävle Hamn.
- Hamnen växer med cirka 300 000 kvm och det blir möjligt genom att vi binder och tar tillvara på muddringsmassorna från farleden, berättade Ulf Wiik, Inseglingsrännan breddas från 60 till 126 meters bredd och djupet ökas till 13,5 meter.
Totalt investeras 800 miljoner kronor i Hamnen. En intressant siffra: den muddrade volymen är cirka 4 miljoner kubikmeter! De här arbetena beräknas vara klara 2016.
- Gävle Hamn har ökat transportvolymen, "gods över kaj" med 12 procent 2011 jämfört med 2 procent i snitt för alla svenska hamnar, sa Ulf Wiik. Containertrafiken har ökat i antal med 28 procent mot 7 procent för hela Sverige.
Även Granudden byggs ut till dubbla längden 700 meter för att bland annat kunna ta hand om järnmalmen från de nyöppnade gruvorna i södra Dalarna.
Tågförbindelsen till Gävle Hamn kommer också att byggas ut och elektrifieras för att effektivare kunna hantera de 12 tåg i veckan som transporterar flygbränsle till Arlanda. Dessutom blir det en direktförbindelse med Bergslagsbanan!
Nordicon
Nordicon representerades av VD Linus Ahlm och försäljningschefen Peter Mike, båda delägare i företaget, som de startade 2002.
- Vi jobbar med samlastning av styckegods (LCL) i ett nätverk med kvalificerade transportföretag, åkerier, terminaler, rederier och agenturer, sa Linus Ahlm. Nordicon presenterar sina fasta veckotrafiker i seglingslistor med fasta datum för avsegling och ankomst slutdestination.
Nu erbjuder bolaget också direkt trafik varje vecka från Gävle till Singapore, som är ett nav för hela Asien, Oceanien och Indiska subkontinenten, sammantaget 350 olika destinationer.

Nordicon samarbetar i Gävle med FLB Logistik, som hanterar lastningen i containers. Fördelarna med det här systemet är bland annat det är kostnadseffektivare, högre säkerhet, mindre risk för transportskador, kortare ledtider och inte minst miljöaspekten tack vare ökad fyllnadsgrad i containrarna och kortare transportsträckor med lastbil.
Idag körs mycket gods med lastbil till Göteborg när det i stället kan köras till Gävle.
- Varför trängas på vägar och järnvägar när vi har Gävle hamn så nära, sa Linus Ahlm.
Nordicon satsar på Gävle för att det finns stora godsmängder i regionen - i princip från Mälardalen upp till Luleå. Beställning kan göras via Nordicons hemsida där man också får uppgifter om priser mm.
Nästa fas i satsningen på Gävle kan bli direktlinjer till både USA och Santos i Sydamerika! Gävle ser ut att vara på väg mot en ny storhetstid med allt större betydelse för Sveriges export och import!

Mer info:
http://www.mellansverigeslogistiknav.se
http://mhk.cci.se/
http://www.nordic-on.com