- Vi delar ut ett diplom till det företag som lyft sig och förbättrat kvalitets- och miljöarbetet i de uppdrag de har utfört åt oss, sa Bo Rickegård, Gavlefastigheter, och lämnade över diplomet. LKG har gjort väldigt bra insatser vid bland annat ombyggnaden av Norrsundets Sporthall där de även var generalentreprenör.
LKG får också mycket beröm för de ventilationsentreprenader de genom fört på Förvaltningshuset och i kvarteret Urnan, där bland annat Polhemsskolan och Gefle Ångkök huserar. Gavlefastigheter har en investeringsbudget 2010 på 255 miljoner men man handlar upp entreprenadtjänster för drift och underhåll ytterligare något 100-tal miljoner per år.
LKG Serviceteknik har 16 anställda och arbetar med uppdrag inom ventilationsteknik till industriföretag samt privata och offentliga fastighetsägare. LKG erbjuder både hela entreprenader men utför också service och underhåll.
- Mellan 40 och 50 procent av uppdragen kommer från offentliga beställare och resterande från privata, sa Leif Englund, delägare och VD för LKG. Våra anställda har lång erfarenhet i ventilationsbranschen och flera av dem har varit med i upp till 25 - 30 år.
När Gavlefastigheter och Inköp Gävleborg handlar upp entreprenader och konsulttjänster bedömer man även anbudsgivarnas ”mjuka” egenskaper som kvalitets- och miljöarbete, erfarenhet, referenser mm. Gavlefastigheter är alltid involverade när man poängsätter egenskaperna. När sedan anbuden jämförs räknas poängbedömningen in i värderingen. När det gäller konsulttjänster och komplicerade entreprenadupphandlingar får de ”mjuka” egenskaperna större betydelse, upp till 50 procent av bedömningen.
- Om vi skall ligga i topp när det gäller kvalitet och miljö måste vi ha egen, fast anställd personal vilket ger oss högre kostnader än om vi hyrde in personal för varje uppdrag, sa Leif Englund. Därför borde de mjuka egenskaperna få större betydelse när det gäller upphandling tekniskt avancerade tjänster.
Bo Rickegård menade att de försöker göra en sådan bedömning, men det finns också företag där man tycker att det borde vara mer fokus på priset.
- Vårt arbete påverkar många delar i en byggnad som inomhusklimat, värmeekonomi, brandskydd, underhåll mm, sa Leif Englund, som också är ordförande i Teknikföretagens samarbetsgrupp.

Faktaruta: bedömning av de ”mjuka” kriterierna
Gavlefastigheter (GFAB) har gjort en grundpoängsättning av de flesta av sina leverantörer. Den uppdateras vid en gemensam genomgång ungefär vartannat år. Utgångspunkterna vid poängsättningen är t ex egen erfarenhet av leverantören och uppgifter som levererats in av respektive leverantör till GFAB:s konsult- och entreprenörsfaktapärmar.
När anbud kommer in till ett enskilt projekt sker i vissa fall en justering av grundpoängsättningen, t ex beroende på vilken platsorganisation som entreprenören erbjuder.
När projekt färdigställts är det upp till GFAB:s byggprojektledare att föreslå eventuella ändringar av poängsättningen. Det kan röra sig om både höjning och sänkning av poängen.
Tidigare hade GFAB grundviktningen 90/10 (90 % pris, 10 % ”mjukt”) på alla entreprenader. Sedan en tid tillbaka har man för installationsentreprenaderna ändrat den till 80/20. Vissa entreprenörer tycker att procentsatserna slår för mycket, andra för lite. Viktningen kan sedan anpassas till projektets svårighetsgrad och storlek. För riktigt stora projekt som inte är speciellt komplicerade kan det bli en ökning av prisets betydelse och i andra fall en minskning. I de flesta projekten följer GFAB grundviktningen 80/20.
En grundprincip är att slutprodukten skall bli densamma i alla utförandeentreprenader, oavsett vem som anlitas. Det är ”resan” fram till garantibesiktningen som kan skilja mellan olika leverantörer. GFAB:s egen insats i projekten kan skilja ganska mycket beroende på leverantör som genomför uppdraget och vilken bemanning man har på just det projektet.