Planerad dag för debatt och beslut: onsdag den 9 mars (debatten sänds via webb-tv).
Skatteskillnaden mellan diesel i miljöklass 1 och i miljöklass 3 minskades redan 2008. Då höjdes energiskatten på diesel i miljöklass 1 och 2 med 20 öre. Men utskottet anser att det nu kan vara aktuellt att se över om skattedifferensen bör minska ytterligare. Europadieseln har blivit renare och dess partikelutsläpp begränsas allt mer genom användning av partikelfilter. I ett tillkännagivande menar utskottet därför att regeringen bör undersöka i vilken utsträckning skatteskillnaden mellan diesel miljöklass 1 och miljöklass 3 kan minskas under mandatperioden.
- Med tanke på prisutvecklingen på diesel så känns den här frågan mycket viktig. Sänkta dieselpriser skulle gynna regeringens arbetslinje eftersom det underlättar arbetspendling och stärker näringslivets konkurrenskraft på en globalt utsatt marknad. Det gynnar naturligtvis även Gävleborgs län, säger Lars Beckman.

Motionen:
Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om sänkt skatt på Europadiesel.
Motivering
Under debatten om kilometerskatten med åkerinäringen framkom kraftig kritik från branschen beträffande dieselförsäljningen i Sverige.
I Sverige använder vi vår egen diesel, MK1. Den introducerades för snart tjugo år sedan och var då världens första svavelfria diesel. Trots att all diesel inom EU idag är svavelfri använder Sverige fortfarande 1991 års MK1-diesel, som är tre procent mindre energieffektiv och som totalt sett ger högre koldioxidutsläpp.
En unik dieselkvalitet för en liten marknad driver upp priserna. Av Europas alla raffinaderier är det bara fem som tillverkar MK1-diesel. Produktionskostnaden för att tillverka en liter MK1 är cirka 10 öre högre än kostnaden för att producera svavelfri Europadiesel. Men skatten på svavelfri Europadiesel är 40 öre högre (50 öre inklusive moms).
Skulle man sänka skatten på den svavelfria europadieseln till samma nivå som MK1 skulle dieselpriserna kunna sänkas, då man sparar i produktionskostnad och kommer in på en mer konkurrensutsatt marknad. Sänkta dieselpriser skulle gynna regeringens arbetslinje eftersom det underlättar arbetspendling och stärker näringslivets konkurrenskraft på en globalt utsatt marknad.
Detta bör ges regeringen till känna.

Stockholm den 25 oktober 2010

Lars Beckman (M)
Ann-Britt Åsebol (M)

Motionen i sin helhet: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2010/11&bet=Sk258

Beckmans blogg: http://www.larsbeckman.se