Idag presenteras resultatet i AutoIndex 2012. Undersökningen är den största och bredaste bilkonsumentundersökningen i Skandinavien och årets svenska resultat bygger på 11.851 enkätsvar om bilens kvalitet, verkstäder, återförsäljare och preferenser till märket. Redovisningen omfattar i år hela 26 bilmärken, vilket är 4 fler än tidigare år.
Subarus resultat i AutoIndex är anmärkningsvärda – inte minst i det att märket placerat sig etta såväl 2007, 2009, 2010 och 2011. Subaru lyckades 2010 – som första märke någonsin – lägga beslag på förstaplatsen i undersökningens samtliga delmoment.
Historiskt sett brukar det vara tätt i toppen och årets undersökning är inget undantag. För att kunna ranka Topp-10 krävdes koll på decimalerna. De slumpvis utvalda bilägarna, som representerar ett tvärsnitt av landets bilburna befolkning har fått svara på 120 frågor om sin bil. Underlaget har varit privatpersoner som äger bilar av årsmodellerna 2005-2011.
Resultaten i AutoIndex bygger på fyra delmoment, där bilen som sådan är den viktigaste. Förutom bilen är det ägarnas omdömen om återförsäljaren och märkesverkstaden som tillsammans med lojaliteten mot varumärket ger den totala placeringen. Resultaten i de olika delmomenten kommer att redovisas löpande under våren av tidningen Vi Bilägare.
– Vi är främst väldigt glada över att ha kunnat öka våra redan höga betyg. Resultatet visar att vi lyckats leva upp till våra kunders högt ställda förväntningar. Lite snöpligt att snubbla på mållinjen är det trots allt. Det känns ändå okej så länge motståndet är i form av ett annat japanskt kvalitetsmärke i premiumsegmentet, säger Torbjörn Lillrud, vd för SUBARU Nordic AB.
Bilvaruhuset Dahlboms Bil har varit återförsäljare för Subaru sedan starten.
- Det är otroligt skönt att kunna erbjuda en så uppskattad bil till våra kunder, säger en nöjd Christer Dahlbom, VD på Dahlboms Bil.