Under årets första två månader har Hyundai sålt 57 767 bilar i Europa, vilket motsvarar en ökning med 6,9 % jämfört årets första månader i fjol. Totalmarknaden i Europa har hittills i år minskat med 0,1 %.
Två nya modeller Hyundai ix35 och ix20 lanserades 2010, bilar som är byggda för Europa och europeiska köpare. Dessa båda modeller har förstås varit viktiga faktorer för de stora försäljningsframgångarna hittills i år.
Även i Sverige har Hyundaiförsäljningen slagit rekord. ”Under årets första två månader har vår försäljning ökat med 110 % jämfört med samma tid förra året. Vår marknadsandel hittills ligger på 3,35 % ”, säger Christian Norberg, VD Hyundai Bilar AB. ”Detta motsvarar en försäljningsökning för vår del på 110 %, på en totalmarknad som ökat med 20 % ”, fortsätter Norberg.
I år lanserar Hyundai flera spännande modeller, bland annat en helt ny bil som placerar sig i D-segmentet, Hyundai i40 kombi, sportcoupén Genesis samt en banbrytande 1+2 dörrars coupe som får namnet Veloster. Dessa modeller introduceras i Sverige under första halvåret 2011 och får självklart Hyundais generösa garantipaket Five Year Triple Care, som innebär 5 års Nybilsgaranti, utan milbegränsning, 5 års Vägassistans och 5 års Serviceassistans.
- Hyundai har spännande modeller och det finns en Hyundai som passar för varje kundkategori, säger Christer Dahlbom, Bilvaruhuset Dahlboms Bil och återförsäljare för Hyundai i Gävle.