Bland de första bolagen i Sverige var filmbolaget bakom actionkomedin "Kickass". Istället för en vanlig kampanjsida byggde de ansvariga en så kallad fanpage på Facebook och kommunicerade Facebook-adressen i all sin externa marknadsföring. Resultatet blev en rolig, interaktiv webbplats där användare både laddade upp egna filmer och hyllade filmens huvudperson.

Men Facebook-trenden stannar inte vid vanliga kampanjsajter. Även webbplatser som ska finnas över en längre tid flyttar nu till sociala medier. Ett exempel på detta är svenska reklambyrån Grey. Greys vanliga hemsida är nedlagd med en hänvisning till Facebook.

– Vinsterna är många menar David Schwieler, digital director på reklambyrån Grey och hänvisar till att byrån bara gör det som 2,5 miljoner svenskar redan har gjort - flyttat till Facebook.

Spännande grepp anser jag - däremot kanske inte helt strategiskt rätt. Sannolikt är det bara en ursäkt för att man inte har en tillräckligt bra och enkel webbplattform som är enkel och funktionell att arbeta med.

Har man däremot en hemsida som är lättbearbetad med automatisk länkning till alla förekommande sociala medier så kan man utifrån kommunikationsplattformen, dvs det som förr kallades hemsida, enkelt hålla så många grupper på sociala medier igång som ni anser nödvändigt utifrån var era målgrupper finns. Kör kärnbudskapen, nyheter och information på hemsidan och i nyhetsbrev. Fördela sedan på lämpliga redaktörer till respektive sociala medier att lägga ut budskapen och hålla dialog och debatt igång runt de ämnen som berör er verksamheten och ert varumärke.

En funktionell hemsida (läs kommunikationsplattform) som understöd till sociala medier sjösätter ni idag för mellan 25- till 50 tusen kronor förutsatt att ni har en befintlig grafisk profil och dokumentation om er verksamhet i text och bild förstås.

Kommunikationsbyrån Precis i Gävle erbjuder t.ex webbpubliceringssystemet YoDo som förutom att er "hemsida" automatiskt optimerar alla enskilda sidor på sajten för sökmotorer även innehåller ett verktyg som enkelt kan generera ert budskap till hundratals sociala medier, som Facebook och Twitter etc.
Grundsidan där får man för endast 12.500 kronor och för 1600 kronor till så har ni ett eget videobibliotek på sidan - länkat till YouTube förstås!

Min slutsats är att Facebook och Youtube är toppen. Men varför satsa på bara två hästar när ni kan helgardera varenda lopp för en bråkdel av vad en helsida brukade kosta på den gamla "goda" tiden.

Kommunikationshälsningar

Joe Formgren
Kreantreprenör


Spana in Greys enda etablerade plattform på nätet för närvarande här:
http://www.facebook.com/greystockholm

Konvertera er nuvarande hemsida till en modern kommunikationsplattform, se här:
http://www.precisreklam.se/webshop.php?action=product&id=6

Läs hela artikeln från Appelberg här:
http://www.appelberg.com/artiklar/artiklar-webbplatser/1128-skrota-webbplats.html