För bägge sidorna av problemet spelar utbildningsväsendet en avgörande roll. Historiskt har den svenska skolan varit inriktad på att förbereda eleverna inför arbetsmarknadens krav. Tyvärr har det entreprenöriella perspektivet fallit bort. Unga har fostrats till arbetstagare, men sällan till arbetsgivare. Som ett resultat framstår entreprenören allt mer som en hotad art i Sverige. Vi har nästan Europas högsta medelålder bland företagare. Många kommer att gå i pension inom några år. Nästan 40 procent av alla 18- till 30-åringar vill hellre driva eget än söka en anställning. Men alldeles för få har fått lära sig hur man fyller i en F-skattesedel eller förverkligar en affärsidé.

Det är viktigt att vända den utvecklingen om Sverige skall klara framtidens välfärd. Och här innebär alliansens planer för den svenska skolan ett steg i rätt riktning.

Tyvärr har det svenska utbildningsväsendet misslyckats också i sin traditionella roll. Samtidigt som många unga går utan jobb skriker somliga branscher efter arbetskraft med rätt kompetens. Alldeles för många ungdomar saknar helt enkelt relevant utbildning. Istället används utbildningsväsendet allt för ofta som en sköld av anständighet att dölja höga arbetslöshetssiffror bakom.

Universitetskurser i djurparksdjurens beteende, fotbollshistoria, Harry Potter-kunskap hör förstås till de mer extrema exemplen på hur utbildningsväsendet förlorat kontakten med verkligheten på arbetsmarknaden. Men faktum är att fler unga har gått häst- och medieprogram på gymnasiet än satsat på verkstads- eller fordonstekniska utbildningar. Det bör man ha med sig när man funderar på varför bara sex av tio får ett kvalificerat jobb efter examen.

Så här reagerade folk på stan när "Släpp in framtiden" berättade om universitetskursen ”Harry Potter och hans världar”, se inslaget här: http://www.youtube.com/watch?v=tJW0JL5qJ8U