Kommunikationsföretaget Appelberg hänvisar i en aktuell artikel till det internationella forsknings- och konsultföretaget Kairos Future vilka sammanfattat vad som är viktigast att tänka på i ett företags sociala mediestrategi.

1. Skapa närvaro
Förut skulle alla ha en hemsida, idag ska alla finnas på Facebook. Tänk igenom din strategi ordentligt innan du öppnar ett konto i företagets regi. Vilket värde ska närvaron skapa och var bör du egentligen närvara?

2. Bevaka sociala medier
Många företag inser fördelen med att bevaka vad som händer i de sociala medierna och använder bevakningssystem. Frågan är vilka medier ditt företag bör bevaka? Bevakningsområdenas fokus bör ligga där just ert affärslandskap skapas och omskapas.

3. Skapa flöden med analysmetod
Vad konsumenterna skriver om varumärket på till exempelvis Twitter är i sig inte tillräckligt för att förstå varumärket och hur det fungerar i de sociala medierna. Istället måste varumärket analyseras i hela sitt sammanhang.

4. Skapa överblick för ert affärslandskap
Gör en grundlig analys av ert affärslandskap i de sociala medierna. Utgå från företagets intresseområden och skapa det intresselandskap som varumärket befinner sig i. För ett matvaruföretag handlar det kanske om hur konsumenter skriver om hälsa, mat och social samvaro kring mat i hemmet och ute.

5. Förstå varumärket i sitt sammanhang
Den sociala medievärlden innebär att varumärket inte längre är företagets egendom. Företagen måste förstå hur konsumenten, som har tolkningsföreträde, ser på både företaget och dess varumärke. Analysera hur varumärket porträtteras av konsumenten i sociala medier, förslagsvis genom etnografiska metoder och/eller genom netnografi – etnografi på nätet.


Med andra ord är en genomtänkt strategi av sociala medier till stor nytta om och när du vill bygga företagets varumärke ytterligare. På vår kommunikationsbyrå Precis Reklam märker vi hur intresset för de nya möjligheterna ökar i snabb takt och därför arbetar vi nu löpande med grundläggande storytelling för våra kunders räkning.

Det handlar om utbildning för ansvaret avseende marknadskommunikationen, berätta historien om verksamheten till att kunna göra pressreleaser och integrera företagets hemsida med sociala medier och digitala nyhetskanaler.

För en utomstående kan det verka som om informationsbruset blivit en ogenomtränglig kommunikationsdjungel. Jag påstår dock att det är precis tvärtom. Det har aldrig varit så enkelt att kommunicera med så många så kostnadseffektivt som genom alla dessa kanaler. Tidigare kostade det mångdubbelt att bara informera. Kommunikation handlar ju som bekant om att genom de nya möjligheter som nu ges får ni direkt respons av era målgrupper. Sköter ni det på rätt rätt så stärker det varumärket liksom att det leder till fler och bättre affärer.

Har ni råd att vänta? Era konurrenter gör det säkert inte.

Joe Formgren
Kommunikationsutvecklare

För mer information se:
http://www.appelberg.com
http://www.kairosfuture.com
http://www.precisreklam.se