Enkäten mäter hur de tillfrågade företagarna uppfattar attityderna till företagen.
Hur är allmänhetens attityder idag? Sämst i länet tillsammans med Bollnäs
Hur är kommunalpolitikernas attityder? Sämst i länet
Hur är kommunaltjänstemännens attityder? Näst sämst tillsammans med Hofors och Hudiksvall, Ljusdal sämst
Hur är medias attityder? Näst sämst efter Bollnäs
Hur är skolans attityder? Här ligger tre av tio kommuner sämre till än Gävle
Hur tycker du att kommunens service är? Gävle glädjande på en delad fjärdeplats
Skillnaderna kan ibland vara ganska små, men trenden håller i sig, särskilt på den här viktiga punkten:
Hur är läget när det gäller konkurrens från kommunens verksamhet? Där får Gävle kommun sämst betyg i länet, klart efter näst sämsta Ljusdal!
Gävles kommunikationer, tele- och IT-nät, företagens egna initiativ mm ligger bra till, men när det gäller dialogen mellan företag och kommun så är det bara Bollnäs som är sämre.
I det sammanfattande omdömet ligger Gävle på en delad sista plats tillsammans med Bollnäs, Hofors, Hudiksvall och Nordanstig.
Företagarnas dåliga betyg när det gäller kommunal konkurrens påverkas bland annat av att kommunen utför allt mer i egen regi i stället för att upphandla. Destination Gävle är ett sådant exempel. Kommunen sade upp avtalet med Gävle & Co och anställde egen personal för att utföra arbetet. Även reklambyråuppdrag kommer att utföras av egen personal och enligt kommunalrådet Per Johansson blir det ”både billigare och bättre”. Ett uttalande många företagare har svårt att acceptera mot bakgrund av att det finns framstående reklambyråer i Gävle som fått både nationella och internationella utmärkelser!
Gävles företagare uppskattar att de får bra service, men det är minst lika viktigt att man möts av en större förståelse för företagandets villkor samt, inte minst, att man slipper möta konkurrens från kommunala bolag och förvaltningar som stöds med skattepengar.

Fakta om Svenskt Näringslivs enkäter om företagsklimatet:
Demoskop har under perioden september- november 2008 genomfört denna enkät på uppdrag av Svenskt Näringsliv. Syftet med undersökningen är att få en bild av företagsklimatet i Sveriges samtliga kommuner. Resultatet ligger till grund för en ranking av kommunerna.
Undersökningen genomförs som en postal enkät med tre påminnelser. Målgruppen för undersökningen är verksamma företag i kommunen.
Totalt i hela landet skickades 68.166 enkäter till företag. I Gävle kommun skickades 400 enkäter ut.
De ifyllda frågeformulären registreras via scanning, varefter datafiler, tabeller och grafik framställdes av Demoskop.
Enkäten skickas till både små, medelstora och stora företag, procentuellt betydligt färre till småföretag och relativt sett fler till större företag.