Skomakarens barn har de sämsta skorna, brukar man ju säga.
Men det gäller inte Johan Gunhamre. Han har lagt stor vikt vid att logotypen till hans nystartade firma ska vara tydlig och elegant.
– Jag har arbetat med en illustration och tre enkla ord: Bild – Form – Text.

Och det är precis vad reklamfirman Joe Gun ska arbeta med. Till att börja med en gång i veckan, förklarar Johan som har en deltidsanställning i familjeföretaget Skylt & Gravyr på Söder i Gävle.

Studier på konstskola
I bagaget har en examen i Medier & kommunikation på Högskolan i Gävle, liksom en folkhögskoleutbildning på Konstskolan.
– Jag vet att reklambranschen är en tuff marknad. Jag ska rikta mig till medelstora företag i trakten, säger Johan Gunhamre och förklarar strategin:

– Riktigt små företag tror jag inte lägger pengar på en grafisk profil, och de stora företagen har i regel redan inarbetade kontakter med reklambyråer.

Illustrationer specialitet
Illustrationer är något av Johan Gunhamres specialitet. I sin portfolio har han framförallt många bilillustrationer liksom en del teknisk grafik.

– Jag är en kreativ person med många idéer, det är min styrka säger Johan som även har en förkärlek för humoristiska texter.
– Att skriva manus för till exempel radioreklam vore kul, säger han.

Att bygga upp en större firma med flera anställda ligger inte för Johan Gunhamre.
– Nej, det är arbetet i sig som är min drivkraft, men jag samarbetar gärna med större reklambyråer, avslutar han.

GävleVeckan.se
Foto: Mats Åstrand