FPX är ett klusterinitiativ som drivs som en ideell förening och verksamheten är inriktad på innovativ användning av geografiska informationssystem, GIS. FPX fungerar också som en gemensam och oberoende mötesplats för test, utveckling och marknadsföring av GIS-tjänster och kunskap.
Ni som då och då får inbjudan till information i FPX’ showroom på Teknikparken, passa på tillfället att få en inblick i framtiden!
På FPX-Club den 21 oktober presenterades ESRI S-Group av Patrik Ottosson. ESRI S-Group är det näst största IT-företaget som inte är börsnoterat och kanske Nordens ledande företag inom GIS. Huvudkontoret finns på Teknikparken i Gävle men en del av de 150 medarbetarna finns också på kontor på åtta andra orter, bland annat Stockholm, Malmö mm. ESRI S-Group är svensk distributör av programvara från ESRI Inc, som är världsledande inom GIS. ESRI S-Group har också verksamhet i Finland, Polen och Litauen. Företaget har tre ben: tekniska plattformar, verksamhetslösningar samt kundanpassade lösningar, hela tiden med GIS i bilden.
Kunder inom det offentliga finns på kommuner, Länsstyrelser, försvaret samt statliga verk och bolag. På den privata sidan har man system för skogs- och jordbruk, energi- och kraftföretag, industri, logistikföretag, fastighetsföretag mm.
De allra första kartorna började göras ca 3000 f Kr men den största expansionen i branschen inleddes i slutet av 1980.
Vad kan man åstadkomma med GIS? Geografisk information handlar idag inte bara om hur naturen ser ut. Länkat till det digitala kartmaterialet finns också information om ledningar (el, fjärrvärme, Va, tele etc.), befolkningsstruktur mm Man kan använda GIS för marknadsanalyser, bättre transportlösningar, bättre underlag för planering och som analysverktyg inför stora strukturella beslut mm. ESRI S-Group arbetar också på en ny tjänst, Geodata (www.geodata.se) som blir klar i början av november. Mer info om ESRI Group: http://www.esri-sgroup.se
Ole Oldéen arbetar med information och gav en del tips hur man når ut i media. Det går inte att beställa en artikel utan man måste också kunna presentera en nyhet. Ole citerade Rupert Murdoch: ”En nyhet är något som någon vill dölja, allt annat är reklam.”
Det är viktigt att förstå journalistens uppdrag och vara noga med ”vinkling och krok”. Pressmeddelandet skall vara enkelt skrivet, max ett A4. Trovärdigt, relevant och vältajmat är också viktigt.
– Man bör berätta det som allmänheten är intresserad av, sa Ole.
Undvik presskonferenser på fredagar för, det är ofta bättre att välja måndag eller tisdag. Det är också enklare på sommaren, men då är det också färre som läser. Youtube är ett bra forum, framförallt om man vill nå yngre människor.
Geo-Test presenterades av Solgerd Tanzilli från Lantmäteriet, som finns som resurs och projektledere på FPX för projektet. Geotest är en regional satsning som kan leda till att nya företag startas och ger fler arbetstillfällen. Intressenter är bland andra Lantmäteriet, Högskolan i Gävle, GIS-institutet, SMHI med flera. Man utvecklar ny metodik för en databas där man kan publicera olika geografiska data. Intresset är stort för projektet, 77 länder väntar på att få testa systemet som kan få stor betydelse för bland andra räddningstjänsten.
Invotech representerades av ägarna Kenneth Engström och Per Andersson. Företaget startades 2004 och utvecklar administrativa webbsystem med inriktning på bland annat GIS. Man arbetar också med utveckling av ett program för hantering av event, Eventonline. Programmet hanterar hela eventet från upplägg, inbjudan, webbaserad bokning till statistik och utvärdering.
Nästa FPX-möte hålls den 20/11 klockan 15.30 – 16.30, håll koll på inbjudan eller kontakta FPX om du är intresserad. På programmet står bland annat Fiberdata och Opencare med Ingrid Amrén.