Svenskt Näringslivs regionchef Lars Beckman informerade om resultatet och började med att gå igenom förutsättningarna. I Gävle finns 4 688 företag varav 3 222 inte har några anställda. 216 företagare deltog i enkäten, som mäter attityder.
Tyvärr för Gävle kommun ser det inte ut att bli någon förbättring sedan förra mätningen. Av länets kommuner tycks Ockelbo och Söderhamn förbättra sitt företagsklimat.
Per Johansson och Roger Persson tar allvarligt på enkäten och man arbetar för att förbättra. Men på några punkter blev det diskussioner, speciellt engagerade frågan om kommunal konkurrens. Lars Beckman menade att det inte bara handlar om direkt konkurrens utan också att Gävle kommun utför arbeten i egen regi som borde utföras av andra. Som exempel berättade Lars att kommunen har Gävles största ”reklambyrå” sedan man beslutade att anställa egen personal för att utföra sådana arbeten. Per Johansson och Roger Persson hävdade att kommunen gör det både bättre och billigare, vilket orsakade kraftiga reaktioner. Det finns många reklambyråer i Gävle och några av dem har nått stora framgångar.
Även Gävle Energi har egen personal för sådant som företag utför, till exempel energideklarationer.
Helena Ribacke har erfarenhet från Ericsson av att handla upp tjänster som inte ingår i kärnverksamheten. Hon menade att det är bättre att knoppa sådan kompetens och uppmuntra anställda att starta eget.
Genom att kommunen fortsätter att tassa in på områden som inte är kärnverksamhet så kommer Gävle knappast att kunna övertyga företagarna om att företagsklimatet förbättras…