I en tid där det talas allt mer om varumärkenas betydelse för utvecklingen av olika affärsverksamheter blir frågan allt mer påtaglig om vad det är som gör ett varumärke mer framgångsrikt än ett annat. Hur vi kan få ökad förståelse för hur vi ska utveckla och bygga vårt eget varumärke blir därför allt viktigare. Samtidigt som varumärket har blivit ett allt mer vardagligt begrepp i både tal och skrift kvarstår faktum för många; vad är det egentligen vi talar om? Oavsett kategori av företag vi tillhör, tjänster eller produkter, business to consumer (B2C) eller business to business (B2B), påvisar resultaten från olika forskningsrapporter att prioriteringar av varumärket som en strategisk resurs är den gemensamma nämnaren för ett framgångsrikt företagande.

Varumärket som företagets viktigaste och värdefullaste tillgång ställer krav på både ledning och personal. Att ha förståelse för hur varumärket kommunicerar och vad det är som gör det framgångsrikt. Oavsett inriktning av affärsverksamhet krävs det förståelse för att varumärket styrs helt utifrån kundens värderingar och de associationer som denne kopplar till vad man producerar och levererar. Det handlar om en relation mellan företaget och kunden som hela tiden måste vårdas och utvecklas utifrån de behov och önskemål som efterfrågas. Förväntningarna ska inte bara införlivas utan även utvecklas för att överträffas. Det kan liknas med ett dolt avtal där företag och kund har för avsikt att ingå en långsiktig och ömsesidig relation. Bryts detta lojalitetsavtal från företagets sida resulterar det till att varumärkets attraktionskraft snabbt avtar och förlorar sin styrka.


Du skapar det varumärke du gör dig förtjänt av!

Ett varumärke handlar om att skapa en plats i ens medvetande. Att påvisa ett mervärde som i förhållande till konkurrenterna intar en tydlig position. Det bygger på egenskaper som ska tilltala en ledig, lönsam och långvarig målgrupp, med specifika förväntningar. Låt oss lära av de världsledande varumärkena, om hur de i sin kommunikation har förstärkt sina respektive varumärken - på en av världens mest konkurrensutsatta marknad. Varför är Volvo så starkt förknippad med säkerhet? Varför är Audi så starkt förknippad med teknik? Varför är BMW så starkt förknippad med körglädje? Varför är Mercedes så starkt förknippad med tradition? Konsten om att skapa en distinkt och värdefull plats i konsumentens medvetande i relation till konkurrenterna är den framgångsfaktor som positioner de världsledande varumärkena! Det handlar om ett kärnlöfte, ett värde i form av en särskiljande association, som inger köparen ett förtroende utifrån vad denne efterfrågar. Varumärkets kärna är det som ska utgöra konkurrenskraften. Det är essensen av ”destillatet” och vad som utgör summan av varumärkets framträdande karaktärsdrag.

Då vi idag lever i ett globaliseringssamhälle där det till stora delar råder hyperkonkurrens blir kundens upplevelse och de emotionella värderingarna kopplat till varumärket allt mer avgörande för de affärsmässiga framgångarna. Förståelsen för att en produkts eller tjänsts överlägsenhet inte är tillräckligt för en garanterad framgång blir allt viktigare. Särskilt då produkt- och tjänsteerbjudandena många gånger är större än efterfrågan. Detta har bidragit till att livscykeln för det man erbjuder har förkortats för dem företag som inte arbetar med varumärket som ett konkurrensmedel. Under sex månader kan man kopiera varumärkets funktionella delar medan de emotionella delarna till stora delar förblir unika och står för sig själva. Det som idag är en konkurrensfördel kan redan efter sex månader vara en konkurrensförutsättning.

Därför handlar det om att skapa ett särskiljande varumärke med emotionella fördelar från konkurrenterna, något som signalerar relevans och trovärdighet i kombination med hög upplevd kvalité, något som inger ett mervärde för kunden.

Vilka emotionella fördelar består ditt varumärke av sett utifrån ett kundperspektiv?

Ett varumärkt boktips:
Det missförstådda varumärket av Bengt Håkansson, Brand Clinic.