Företaget Färgton grundades 1967 och då Bosse Flink köpte det 1968 låg det på Kaplansgatan.
- Det var egentligen en tillfällighet att jag köpte butiken, berättar Bosse Flink. Jag träffade på den dåvarande ägaren som var en gammal bekant som berättade att han skulle sälja. Sen åkte jag hem och berättade för min fru Mona att jag hade köpt Färgton. Från den dagen vi tog över är det Mona som har skött hela den ekonomiska biten och så ännu idag.

Företagandet har blivit en livsstil för hela familjen. Sonen Johan började arbeta direkt efter skolan och även dottern Catharina kom in efter att ha jobbat några år som undersköterska. Idag har Johan och Catharina tagit över ägarskapet och ännu en generation är på ingång i form av Catharinas barn Viktor som arbetar heltid och Carolina som är timanställd.

- Vi ser det som en styrka att vi är ett familjeföretag, säger Johan. Catharina jobbar mot kunderna, jag arbetar mer mot måleri och storförbrukare, Mona sköter ekonomin och Bosse har koll på helheten. Det är skönt att kunna dela ansvaret med dem som man litar mest på. Fast våra familjemiddagar kanske inte är så roliga för någon utomstående för vi pratar så mycket jobb, säger Johan och skrattar.

- Den första firmabilen var en Volvo 145 av 1969 års modell, berättar Bosse Flink, med handutskurna dekaler som gjorde reklam för firman. Det var ganska nytt då. Men redan från början körde vi ut varor till både målare och privatkunder. 1970 flyttade Färgton från lokalerna på Kaplansgatan till en fastighet i korsningen Drottninggatan – Hattmakargatan. Man planerade ett lager på Kryddstigen men då huset där man hyrde lokalen skulle rivas blev det tilltänkta lagret istället en ny butik.

- Vi var bland de sex första företagen som etablerade oss på Kryddstigen, berättar Bosse Flink, idag är det över 100 företag här. Det var många som skakade på huvudet och sa att kunderna aldrig skulle hitta hit och visst var det tuffa tider i början men sen har det ju verkligen visat sig att vår placering var ett lyckokast. Ett företag som verkligen satte Kryddstigen på kartan och som lockade hit långa köer av kunder var Carlsons chark som erbjöd sina kunder charkuterivaror till grossistpriser.

- Ibland hör man att inredningstrenden har tagit fart de senaste tio åren, säger Johan Flink, men det kanske inte är hela sanningen. Redan på 1970-talet var folk intresserade av heminredning och färger som grön, brunt och orange. Under 1980-talet vände trenden helt och det var vita strukturtapeter som dominerade fram till slutet av det årtiondet. I och med att den eran var slut måste man ändå säga att det i början eller mitten av 1990-talet tog fart. Grönt, gult, terrakotta och marinblått var väldigt hett för tapeter och färg för väggar. För oss som fackhandel gäller det att med fingret i luften och örat mot marken lyssna in vilka trender som råder och vad det är som kunderna kommer att efterfråga. Det vi märker väldigt tydligt idag är att våra kunder inte är lika priskänsliga. Tidigare gick det som en magisk gräns vid två hundra kronor för en tapetrulle. Idag är man villig att betala ett betydligt högre pris för exempelvis en fondtapet. Våra kunder efterfrågar det exklusiva i allt större utsträckning.

- En annan förändring som vi ser är att allt fler kunder har en klar och tydlig uppfattning om vad det är de vill ha, säger Catharina Flink. Med intresset kommer också kunskapen. Men många efterfrågar också råd och expertkunskap som vi gärna står till tjänst med. Antingen kan vi i butiken hjälpa till med smakråd, tips och idéer, eller också kan vi åka hem till kunden i egenskap av inredningskonsult. Att vi åker hem till våra kunder gäller inte bara interiören utan också exteriören men det är ingenting nytt för oss, det har Bosse gjort från start. Vi vet att våra kunder tycker att det är väldigt bra att vi kommer och visar, det gör kunden säkrare i det han eller hon ska göra. Det är en sak att förklara i butiken men allting blir tydligare på plats. Att rusta invändigt eller utvändigt kan vara ett stort projekt och en stor investering och självklart känner vi att vi har ett ansvar. Vi vill ju att kunden ska få det allra bästa och hållbara resultatet.

- Vi har ganska nyligen bytt kedjetillhörighet till Nordsjö Idé & Design, säger Johan Flink. Nordsjö är tillsammans med Jotun våra huvudmärken idag. Det är roligt att se att det också går allt mer trender även i färgsättning och kulörer av fastigheternas fasader. Trendkänsligheten har tagit sig utomhus. För några år sedan var det väldigt klassiska färger som gällde men numera ser vi att man vågar mer och målar huset exempelvis svart. Det verkar som att människor vill sticka ut mer och mer och vara unika i sina val.

Färgton i Gävle firar inte bara 40-årsjubileum som företag utan också 25 år i lokalerna på Kryddstigen. Läget är man väldigt nöjda med även om man blivit trångbodda i lokalerna med åren. Man säljer mycket varor i förhållande till kvadratmetrarna men väljer att se det positiva även i det.

- Det blir bra rulle på varorna, säger Catharina Flink, och så blir det personligare i butiken. Vi får ha mycket varor på lagret och våra kunder kan bli förvånade då de ser att vi direkt kan plocka fram det som de efterfrågar. En kommentar som vi ofta får är att ”ni har ju allt”. Vi ser oss som problemlösare och vet att vi är kända för vår goda service. Det är naturligtvis något som vi vill kunna fortsätta ge våra kunder. Vi vill kunna hålla oss fräscha även i framtiden och alltid kunna erbjuda våra kunder det senaste inom färg, tapeter och golv. Vi har inte de billigaste märkena men vi satsar på kvalitetsvaror och det kommer vi fortsätta att göra. Den policy som Bosse satte upp för 40 år sedan står sig än idag och kommer att gälla i framtiden. Det kommer alltid att behövas fackhandel och vår kunskap är vår styrka.

Text: Amanda Wikner. Foto: Per-Erik Jäderberg.