Genom våra sinnen - syn, doft, känsel, hörsel och smak - skapar vi ökad förståelse för vår värld och de upplevelser vi möter, vilket också ger oss verktyg för hur vi kan möta dagens kommunikationssamhälle med helt nya förutsättningar. Sensory Branding hjälper oss att skapa starkare lojalitetsband mellan vårt varumärke och våra kunder. Då vi lagrar våra värderingar, känslor och stämningar i olika minnesbanker och målet är att tilltala delar av dessa får vi hjälp att kommunicera med våra fem sinnen. Sensory Branding är länken mellan individens minnen och de preferenser som triggar igång dennes känslor. Det finns studier som talar för att Sensory Branding dubblar, om inte tredubblar, mottagarens möjligheter för att lägga varumärket på minnet.

1973 bröt flygbolaget Singapore Airlines barriärerna inom den traditionella marknadsföringen genom att skapa en personlig gestaltning av sitt varumärke med hjälp av ”The Singapore Girl”. En karaktär som förmedlade den känsla de ville att kunderna skulle förknippa med varumärket. Samtidigt som de konkurrerande flygbolagen lyfte fram funktionella värden som pris, design och komfort valde Singapore Airlines att gå ett steg längre genom att inkludera de emotionella värdena - kopplade till de fem olika sinnena. Rent strategiskt gick de från att kommunicera ett traditionellt flygbolag till att lyfta sig själva som ett rent underhållningsföretag. Detta genom att betona ”smoothness and relaxation” vilket bland annat innefattade en strikt dress code med specialdesignade kabinuniformer av finaste silke och tydliga direktiv om att personalen inte enbart skulle se ut som varumärket utan också agera som varumärket. Detta omsattes även i detalj i bemötandet av samtliga passagerare och personalen fick direktiv om hur de skulle röra sig i kabinen och hur maten skulle serveras. Till och med flygkaptenens olika meddelanden till passagerarna var så noggrant komponerade att de kunde ha varit skrivna av de bästa reklammakarna vilket de också var). Såväl ledning som personal var besjälade med målet att ge mer till sina passagerare än vad dessa kunde se eller höra. Singapore Airlines storhet nådde sitt zenit när doften Stefan Floridan Waters introducerades, en
specialutvecklad och patenterad arom som symboliserade varumärkes doft. Stefan Floridan Waters har sedan dess bland annat blandats i de heta och våta handdukarna som serveras till passagerarna innan flyget ska lyfta. Hur uppfattas då doften från sina passagerare? Jo, som mjuk, exotisk, asiatisk och utpräglat feminin. Allt i linje med deras "The Singapore Girl".

Singapore Airlines har idag belönats med ett flertal priser som gör de till det världsledande företaget. De har visat vägen och är en av förebilderna inom begreppet ”Sensory Branding”. Frågan gör sig berättigad om de verkligen är bättre än sina konkurrenter? Kanske inte rent funktionellt, men med hjälp av sin emotionella medvetenhet har de skapat ett försprång gentemot sina konkurrenter, något som alla företagare kan lära sig av – oavsett inom vilken bransch man verkar i.

Sensory Branding på lokal nivå.

Ta med dig din andra hälft eller en god vän till Högbo Brukshotell, ta med dig barnen eller dina vänner till Furuvik eller gå i goda vänners lag på restaurang Helt Enkelt i Gävle en lördag kväll. Här möter du i så fall några av de varumärken som medvetet kommunicerar mot flera av våra sinnen - framgångsrikt.

Ett sätt som kan vara tänkvärt för hur du kan stärka just ditt varumärke.

Du kan sluta dina ögon från att se, du kan lägga händerna för öronen för att slippa höra, du kan avstå från att känna och att smaka – men du kan aldrig avstå från att andas och ta intryck från dofter. Där har du över 20 000 andetag om dagen som du kan penetrera ditt varumärke mot!

75 procent av våra känslor är direkt kopplat till vad vi upplever i form av dofter.

Avslutningsvis: Hur doftar just ert varumärke?