Den nya designen har sagornas värld som utgångspunkt. Tanken är att erbjuda besökarna ett upplevelsekoncept som uppmuntrar till lekfullhet och flykt från vardagen, säger Åsa Oveland som svarat för designen. Hon är utbildad och verksam inredningsarkitekt i London men har tagit ledigt några månader för att hjälpa till i familjeföretaget med förnyelsen av Alborgen.

I entrén och i korridorerna stöter man på en mängd detaljer med sagoanknytning. Strävan har varit att skapa en atmosfär av lekfullhet och föra in besökarna i olika fantasivärldar där man själva spelar huvudrollen, förklarar Åsa. Totalt finns det på Alborgen idag 17 olika äventyrsbanor, eller fantasivärldar, alla på spännande och lekfulla teman. Exempel på äventyrsbanor är ”Indiana Jones” där man efter olika strapatser ska lösa ett knepigt problem för att kunna öppna en kista med en hemlighet. Ett annat nytt äventyr är ”Crystal Maze” där man först måste lösa en gåta för att komma förbi den onda draken innan man får komma in till häxan.

Med det nya sättet att tävla och samla poäng gör vi det ännu roligare för besökarna att komma hit, säger Patrik Oveland som är delägare och vd för företaget som driver anläggningen. Han förklarar att man ”gör” aktiviteterna i äventyrshuset uppdelade i lag med 3-5 personer i varje och betonar att gemenskap och samarbete är viktiga utgångspunkter.

Det nya systemet kommer att ge besökarna helt nya spänningsmoment och taktiska valmöjligheter, förklarar Patrik. Man kan t.ex. köpa sig förbi en cell som man inte klarar, men det kan kosta poäng. Ett annat nytt inslag blir att man får tillgång till ”bonusäventyr” om man kommer upp till en viss poängsumma.

Äventyrshuset Alborgen är ett perfekt utflyktsmål för den aktiva familjen och håller öppet hela sommaren tisdag-lördag kl 11-16. Och särskilt lämpligt en dag då det regnar, allt inomhus.