Jonna Sahlberg är utbildad datavetare med inriktning mot grafik och ekonomi. Ann Florén har sin bakgrund som restaurangchef inom Mc Donald´s. Intresset för mat, delikatesser och smakupplevelser hade de gemensamt liksom drömmen att driva en delikatessbutik.

- Vi tyckte båda två att det saknades en sådan i Gävle, säger Jonna Sahlberg, och vi hade funderat länge på varsitt håll. Då vi väl började prata om idén tillsammans sommaren 2004 gick det fort att drömmen blev verklighet. I november samma år öppnade vi vår butik men det var hårt arbete innan dess. Vi hade regelbunden kontakt med Etablera redan från början, först med Kenneth Jonsson och sedan Leif Berggren. Vi diskuterade lokal och läge, budget, marknadsundersökning, marginaler i budgeten och hur planen såg ut för att leva på företaget.

- Kontakten med Etablera var positiv på flera sätt, berättar Ann Florén. Vi kunde känna oss mer säkra på att vi inte missade viktiga saker i vår planering än om vi stått helt på egna ben. Vi var ju oerhört tända på idén och trodde stenhårt på den men Etablera var inte lika säkra. Det sporrade oss bara ännu mer att visa att det skulle gå. Vi gick hem och gjorde nya underlag för verksamheten, gjorde studiebesök och tog hem produktkataloger. Återigen räknade vi på marginalerna för försäljningen och bröt ner siffrorna till vad det skulle motsvara per dag. Det gav oss mer kött på benen men visade också att vi är två tjejer som inte ger upp i första taget. Det var en fördel att sättas på prov och tänka ännu ett steg längre.

Tillsammans med Etablera gjordes också en plan för när Jonna och Ann skulle kunna leva på sitt företag och de räknade med att under de första ett och ett halvt till två åren behöva ha extrajobb vid sidan om som stöd för inkomsten. Tjejerna menar att framför allt inom handel tar det tid att nå ut till människor och bygga upp ett förtroende som leder till en kundkrets.

- Visst var det många i vår närhet som var tveksamma från början, säger Ann Florén. Man tyckte att det var en trevlig idé men trodde inte att vi skulle kunna leva på det. Vi beslutade oss för att redan från början starta aktiebolag för att på så sätt helt separera företagets ekonomi från våra respektive familjers. Om vårt bolag inte skulle bära sig skulle ingen annan än vi själva bli drabbade. Med vår verksamhet måste vi ju investera i ett lager och även ha en central butikslokal.

Sahflor´s Skafferi höll från början till i Berggrenska gården och var som en liten handelsbod mitt i centrala Gävle. Trots att läget verkade idealiskt hade kunderna svårt att hitta till butiken och efter julen 2005 bestämde man sig för att flytta.

- Vi stod vid ett vägskäl och ville utveckla verksamheten vilket inte var möjligt i vår dåvarande butik. Redan i februari 2006 flyttade vi till vår nya butik på Drottninggatan och då blev det också mer delikatessbutik än handelsbod. Här vill vi ge våra kunder en lugn och harmonisk känsla tillsammans med nya smakupplevelser och en extra lyx i vardagen.

Under hela resan har Jonna Sahlberg och Ann Florén haft kontinuerlig kontakt med Etablera, dels genom uppföljningar av budget, de ekonomiska ramarna och kommande planer. Man har också tagit del av Etableras föreläsningar.

- Vid flera tillfällen har man från Etablera kontaktat oss och tipsat om exempelvis en speciell föreläsning som de tyckt skulle passa oss, säger Jonna Sahlberg. Det har vi uppskattat väldigt mycket. Vi har bland annat fått information om kunden i fokus, marknadsföring och rätt prissättning. För oss har det varit en bekräftelse på att vi tänker rätt så som vi gör. Till hösten har vi vårt sista möte med Etablera och visst känner vi att vi står på egna ben nu, men stödet från Etablera har varit viktigt i vårt arbete med att starta och driva Sahflor´s Skafferi.

Text och foto: Kristina Hellerstedt Sundin