Nu är det dags att lämna den gamla antika metoden för affärsöverenskommelser och transaktioner. Den Italienska dubbla bokföringen må fortfarande gälla, men metoden att med bläck, gåspenna och pergament föreviga och besegla ekonomiskt utbyte måste nu för alltid lämnas och övergång till den miljöanpassade elektroniska kommunikationen påskyndas.
I vår region har ett samarbete tagit fart för att öka användandet av elektroniskt stöd i våra affärer, det omfattar såväl anbudsinfordran, som avtalstecknande och transaktioner.
Inköp Gävleborgs roll i detta arbete är att få igång processen genom att begära in anbud, teckna avtal och se till att avrop sker elektroniskt.
Förenkla och förbättra
Syftet med att använda elektroniskt stöd är givetvis att flytta kraft från administration till värdeskapande arbete, arbete som utvecklar affären. Vi tror att detta sker genom att:
- Minska tid för administrativt arbete, tid för anbudsinlämning, avtalstecknande och avrop
- Höja kvalitén i processen så att vi inte förkastar anbud på grund av administrativa fel
- Höja avtalstroheten och därigenom skapa förutsättningar för ömsesidigt goda affärer
Tillväxtverket (tidigare NUTEK) har visat att elektroniska stöd kan ge den enskilde näringsidkaren en tidsbesparing på cirka 25 % vid anbudslämning till offentlig sektor.
Nyckelord
Nyckelord i denna process blir att det ska vara enkelt att göra rätt och svårt att göra fel.
Vi spar tid i alla processled hos alla aktörer vilket minskar kostnader.
Genom ökad avtalstrohet kommer tilltron till tecknade affärer att öka.
På detta sätt förbättras affärsvillkoren, vilket för alla parter ger bättre förutsättningar att arbeta med mindre marginaler, vilket minskar kostnader och ökar effekten per skattekrona.
Elektroniskt stöd för affärens alla faser är här för att stanna.

Johan Almesjö
Inköp Gävleborg