Know IT är ett tjänsteföretag med cirka 1.500 anställda som erbjuder kundanpassade IT-lösningar i Sverige, Norge och Finland. Know IT hjälper kunderna att utveckla egna ITsystem inom bland annat administration, produktion, försäljning och logistik. Know IT Gävleborg är ett av ett 20-tal dotterbolag i Sverige.
- Varje bolag är självständigt och anpassas för att möta den lokala marknaden, säger Hans Reinikainen. Det lokala mötet är en av grundbultarna i företaget och det återspeglar sig i hela organisationen.
I Gävleborgs län erbjuder man kunderna tjänster baserade på teknisk kompetens, problemlösning, entreprenörskap och verksamhets kännedom som backas upp med den samlade kapaciteten inom hela företaget.
- Frihet under ansvar är inte bara en klyscha, det är nåt som vi verkligen anammar, säger Hans Reinikainen. När kunderna möter någon av våra anställda har denne mandat att fatta nödvändiga beslut vilket ger långsiktighet och förtroende.
- Vi är ingen detaljstyrande organisation utan vi fokuserar på ansvar, öppenhet, principer, etik och moral. fortsätter Hans.
KnowIT Gävleborg startade 1 november 2011 och har sedan dess etablerat sig väl på marknaden.
- Vi har låg personalomsättning i en bransch som kan kännetecknas av stor rörlighet, säger Hans Reinikainen. Det visar att vi lyckas med målsättningen att vara en lärande organisation som kan anta utmaningar i vardagen!
Mervärde för kunden är också viktigt.
- Vi arbetar för att utveckla kunden och inte enbart leverera tjänster och kunskap, säger Hans Reinikainen. Vi vill hjälpa våra kunder att bli mer konkurrenskraftiga för det är ju det allt handlar om!
En tydlig vision och idé i kombination med en trygg organisation är nyckelfaktorer för Know IT Gävleborg.
- Det skall vara tillåtet att göra misstag för misstag lär man sig av, menar Hans Reinikainen.
Om vi försöker sammanfatta KnowIT Gävles framgångsfaktorer så handlar det om:
• vision och idé
• frihet under ansvar
• det personliga mötet
• förmågan att anpassa sig
• ständigt lärande
Per-Arne Wikström på Högskolan i Gävle forskar på materialet från 10 års Framför-företag.
- Vi arbetar med det här materialet för att se vad det är för faktorer som utmärker de här företagen och som gör att de har framgång, säger Per-Arne Wikström. Men det är i alla fall ganska klart att en bra arbetsmiljö är en av faktorerna!
Mikael Johansson, Aktiv Revision, har varit med och granskat de nominerade företagen sedan allra första början. Ser Mikael någon gemensam nämnare?
- Gemensamt för alla är att de har en tydlig affärsidé som alla i företaget förstår och arbetar efter, säger Mikael. Det finns ju många andra faktorer också men affärsidéns betydelse är väldigt tydlig.
För den som vill aspirera på utmärkelsen Framför gäller följande kriterier:
- aktiebolag med minst 4 anställda
- verksamhet i minst 5 år
- omsättning minst 4 miljoner
Företaget skall också visa på en ökande omsättning. Det avgörande för att få utmärkelsen är att man kan visa att man har en bra arbetsmiljö och bra kundvård. Det är det studenter på Högskolan tar reda på genom djupintervjuer med företagen.