Affärsidén då? Arne erbjöd sig att ta hand om kuvertering och adressering av kundföretagens utskick av reklam och information! Verksamheten startade i villan i Hagaström men så småningom blev garaget för litet så att man hyrde in sig hos Duro i Hagaström. På den vägen är det, företaget har flyttat ytterligare fyra gånger och finns numer på Utmarksvägen i Gävle.
Idag är det Patrik Backman tillsammans med sin syster Malin som driver företaget. Mamma Barbro arbetar fortfarande halvtid medan pappa Arne har dragit sig tillbaka, men kommer in ett par gånger i veckan ”för att kolla”.
Adressering och kuvertering har växt till att handla om en omfattande logistisk verksamhet med allt från reklamlager och postorderservice till digitaltryck (variabeldata), kuvertering och utskick. Patrik har ansvarat för utvecklingen av de nya tjänsterna. Idag omsätter företaget över 40 miljoner per år och har anställda och deltidsarbetande motsvarande 40 årsarbeten. Totalt har 160 personer helt eller delvis sin sysselsättning hos Backmans! Lagret omfattar ca 10.000 pallplatser.
Backman Info startades för att kunna försörja familjen men är idag ett familjeföretag med en verkligt bred verksamhet.
Målsättningen är att ge kunderna bra service och att vara flexibla när det gäller uppdragen. Det finns tillfällen när man har mindre än ett dygn på sig för att leverera! Strategin är att växa av egen kraft och kunna finansiera alla investeringar själva. Företaget har tidigare haft en checkkredit men det har man inte längre. Investeringar i nya maskiner sker efter moget övervägande.
– Varför betala 1,5 miljoner för en ny maskin om man kan köpa en begagnad som kostar 50 000 kronor, säger Patrik.
Förmodligen en av anledningarna till att företaget har rating AAA (bara 3 % av Sveriges företag når den klassen). Ratingen är ett mått på om företaget har en sund ekonomi, inte att man tjänar en massa pengar! Overhead-kostnaderna hålls låga bland annat genom att Öhrlings sköter bokföringen.
– Annars skulle vi själva vara tvungna att hålla reda på alla tiotusentals regler som finns kring företagandet, menar Patrik.
Det är ändå tillräckligt med pappersarbete, till exempel alla statistikuppgifter som SCB och olika konjunkturbarometrar begär in. Backmans har sparat de senaste femton årens enkäter och det handlar om meterhöga buntar! Det hela kompliceras av att Backman Info klassas som reklamföretag av myndigheterna eftersom det tydligen inte finns någon klassificering som passar in på dem. ”Hur mycket har ni sålt annonser för till kvällspressen” kan en fråga lyda.
– Vi betalar hellre vite för att vi inte svarar än att lägga ner tid och kraft på information som man inte vet om den ger någonting över huvud taget, säger Patrik.
Familjen Backman är dock nöjda med de nya skattereglerna som Alliansregeringen infört och som är förmånliga för familjeföretag med många anställda.
Familjen fick även nytta arvs- och gåvoskatten, som infördes av den tidigare s-regeringen. De innebar att generationsskiftet kunde ske utan att man behövde låna miljonbelopp för att ta över Arnes och Barbros andelar.
Men det finns andra skatter som är besvärliga för företagen, som momsbeskattningen. Genom att Backman Info omsätter över 40 miljoner måste man betala in moms en gång per månad. Momsen skall betalas den 20e, månaden efter faktureringen, vilket innebär att många fakturor inte är betalda i det läget.
– Vi lånar ut pengar till staten utan att få något för det, säger Patrik.
Reglerna kring föräldraledighet är orättvisa enligt Patrik. En företagare med stora investeringar i till exempel skogsmaskiner får bara föräldrapenning men inget för att betala amorteringarna. Den föreslagna kvoteringen skulle kunna bli förödande, speciellt för enmansföretagare.
– Vi företagare betalar samma skatter som de anställda men vi har ett mycket sämre skyddsnät eftersom reglerna inte är anpassade för företagandets villkor, påpekar Patrik.
Det nya sjukförsäkringssystemet har fortfarande en hel del brister.
- Varför skall vi småföretagare behöva ta ansvar för våra anställdas hälsa, det borde väl Försäkringskassan göra? frågar sig Patrik.
De allra flesta sjukskrivningarna är ju inte arbetsrelaterade och därför borde sjukförsäkringen, som betalas via arbetsgivaravgifterna, vara heltäckande och all sjuklön betalas via Försäkringskassan.
- Det är ju inte konstigare än att vi har försäkringar för bil, hus och båt eller att vi tar en reseförsäkring när vi åker utomlands, tillägger Patrik.
Små och medelstora företag kan drabbas hårt om de har otur.
På Backman Info följer man upp de som blir sjuka och försöker att hitta andra arbetsuppgifter, vilket är en av orsakerna till att andelen sjukdagar är mindre än en procent!
– När vi anställer är de personliga egenskaperna viktigare än betygen, säger Patrik.
Patrik sammanfattar familjens företagsfilosofi så här: ”Man måste våga vinna men det är försiktighetsprincipen som gäller.”
– Det är viktigare för företaget att vi investerar i nya maskiner än att jag tar ut en hög lön, säger Patrik.
Vi avslutar med att ta en bild vid företagets digitaltryck, som använder flytande färger och ger ett lika bra resultat som traditionella tryckerier. Men den används nästan uteslutande för att göra trycksaker åt de befintliga kunderna. Variabeldata gör att Backman Info kan anpassa trycksakerna efter varje mottagaradress! Det uppskattas av kunderna, t ex Gevalia, Posten, Sony Ericsson, Findus, Unilever med flera.