Kina är ett land som lockar många eftersom det är en så enorm marknad. Men hur går det att göra affärer där? Tommy Eriksson, Handelskammaren, har bott i Kuala Lumpur i fem år när han arbetade för Ericsson. Han hade många kontakter med Kina och har även via sitt arbete på Handelskammaren hjälpt till att lotsa många företagare som besökt Kina.
Den som vill göra affärer i Kina måste vara förberedd på att kunna möta en mycket annorlunda kultur. För det första är det tillrådligt att alltid anlita en tolk. I de större kuststäderna som Shanghai och Hongkong talar man engelska men det är inte så vanligt i andra delar. Byråkratin är välutvecklad i Kina och det kan ibland vara svårt att förstå vem det är som bestämmer.
Men marknaden är enorm! Om alla 1,3 miljarder kineser skulle använda tandkräm så handlar det om ca 100.000 mil per år!
I Kina gäller det också att vara försiktig med siffror. Dels har de ett räknesystem som inte är baserat på 10, som vi, och dels betyder vissa siffror obehagliga saker. 8 är däremot ett lyckotal och därför invigs olympiska spelen i Peking den 8/8 kl 8!
Tabun:
1) Japan
2) Falu Gong
3) Mänskliga rättigheter
4) Taiwan
5) Kritik mot Mao
6) Skryt
Om du följer dessa råd samt är noga med att ha visitkort på kinesiska och lär dig hur du överlämnar dem så kan det gå bra!
Tommy har också undersökt möjligheterna att ordna ett fotbollsutbyte med GIF, vilket har väckt stort intresse. Så nu gäller det att några sponsorer ställer upp och hjälper till med respengarna! Kineserna tror att det ”bara” kommer ca 20.000 åskådare till en sådan match…

Text & foto: Torbjörn Edlund