- Vår uppgift är att skapa ett assistansföretag som sätter guldkant på tillvaron för våra kunder, berättar Carina Källberg och Veronica Stjärnström som startade Assistanspartner AB i maj 2008. Verksamheten erbjuder personlig assistans till privatpersoner med funktionshinder. Carina med erfarenheter som personalutvecklare och hälsopedagog och Veronica med en bakgrund som både personlig assistent och rekrytering för försvarets utlandsstyrka såg en stor potential i att kunna erbjuda ett riktigt bra alternativ för många människor. Då hade företaget tre anställda på kontoret, inklusive Carina och Veronica. Idag har den siffran stigit till 70-talet personer. Från att ha enbart funnits i Gävle och Falun, så har företaget utökat och finns nu utspritt med kunder och personal även i Stockholm, Uppsala, Skellefteå, Sandviken, Hofors och Enköping.

De har nu genomfört en spännande sammanslagning med två andra företag som gett både en större organisation och utökad kompetens. Ulf Delén, tidigare VD för Norr Assistans, samt Karin Delén är två som valt att gå samman med Assistanspartner. Ulf kommer ta över en del av ansvaret för kvalitet, ekonomi och utveckling. Han är positiv till sammanslagningen och säger att det är en möjlighet att utveckla konceptet med den personliga assistansen för verksamhetens kunder.
– Min drivkraft är att skapa ett kvalitetssystem som verkligen är till gagn för kunden, berättar Ulf. Vi vill mycket och genom den här samanslagningen kan vi tillsammans göra det möjligt.
Karin, som är jurist och även hon har funktionshinder ser möjligheterna i företaget;
– Kunden är i centrum. Känslan man får är att allt är möjligt och anpassas efter varje individs förmåga. Dessutom känner jag en mycket positiv energi genom den här sammanslagningen och den bredd på organisationen som nu skapats.

Maria Benterud kommer att agera verksamhetsledare. Hon har tidigare drivit egen verksamhet i sitt företag Marias assistans och även varit verksamhetschef för personlig assistans inom Gävle kommun.
– Jag ser det som här som en stor möjlighet att få vara med och förverkliga de positiva tankar och idéer som Assistanspartner står för. Här utgår vi från individen och att våra kunder skall vara nöjda.

Inom företaget finns det mycket energi och vilja till nya projekt och tack vare denna utökning av kompetenser med flera som har lika höga ambitioner är målsättningen glasklar - att kunna göra ännu mer för sina kunder och anställda.

- Vi jobbar idag efter ledorden närhet, relation och flexibilitet, berättar Carina. Kunden står i fokus och de har en insyn där de själva kan vara med och bestämma över sin assistansekonomi. AssistansPartner jobbar kvalitativt och återinvesterar i företaget för att kunna skapa nya möjligheter för såväl kunder som personal. Målet är att både kund och assistent ska ha en bra personkemi där relationen känns personlig och ingen försvinner i mängden. Vad det gäller närhet och lyhördhet gentemot kunderna så är vår relativa litenhet också en fördel, kanske framförallt i jämförelse med Sveriges tre största assistantföretag som idag ägs av svenska och utländska riskkapitalister.

Privatiseringen av assistansjänsten trädde i kraft redan 1994 men har de senaste åren börjat ta fart på allvar. Det är alltså ingen ökad kostnad för kunden att välja ett privat alternativ istället för ett offentligt utan tvärtom en rättighet att välja en anordnare som man är nöjd med. I dagsläget är marknaden uppdelad i ungefär lika stor del mellan kommunnerna och de privata aktörerna tillsammans. Dessutom väljer allt fler kommuner att lägga ut tjänsten på entreprenad.

– När våra kunder får välja mellan oss och den kommunala omsorgen är det en stor konkurrensfördel att vi kan garantera våra kunder att de endast får personliga assistenter de är nöjda och trivs med, menar Veronica. De får ju välja själva. Dessutom är vi nog ganska unika med att vårt avtal löper månadsvis så skulle någon kund mot förmodan inte vara nöjd så så är det bara att byta leveranör.

Inför framtiden så ser de gärna en fortsatt tillväxt där de kan hjälpa många av de som idag är missnöjda med sin personliga assistans.
– Vi är redo att ta in fler kunder och vi är ständigt i behov av nya duktiga assistenter, förklarar Carina.
Vi vill att fler ska vilja jobba som personliga assistenter och vi arbetar hela tiden med att höja statusen för yrket, säger Veronica. Detta är dock ingen lätt bransch att ge sig in i så därför är vi övertygade om att vi i vår fortsatta expansion kommer att öppna upp för att kunna fortsätta att gå samman med flera mindre företag för att kunna bibehålla vår företagskultur samtidigt som vi bygger ut nätverket och breddar vår redan unika kompetens.

Den som är berättigad till assistans är således inte bara berättigad till ett gott omhändertagande, utan vill man även få insyn och möjlighet att påverka, är Assistanspartners koncept väl värt att titta på.